Et job for de frihedshungrende

Som lærer på en højskole slipper du for pensum og test, og får både weekendarbejde og en intens elevkontakt med i købet

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er at tage munden for fuld, hvis man siger, at jobbet som lærer i folkeskolen kan føre til alt, men er du uddannet fra et lærerseminarium, og har du gjort erfaringer som lærer for børn og unge, er der god grund til at tro, at du besidder færdigheder, der er eftertragtede mange steder.

Et af dem er højskoleverdenen.

»Det kommer helt af sig selv«, siger Mogens Sommer Madsen. »Hvis man har undervisningserfaring og samtidig en fornuftig faglig baggrund, kan man være et stort aktiv for mange højskoler«.

Brande Højskole, hvor han er forstander, søger for tiden to lærere, der kommer fra folkeskolen. I forvejen har en af skolens syv undervisere den baggrund og en anden har en beslægtet læreruddannelse.

»Vi er en it-højskole specielt for ordblinde, og mange af vores elever har dårlige erfaringer fra folkeskolen, og er typisk droppet ud af uddannelsen på en teknisk skole eller en sosu-skole. Derfor er det afgørende, at de to nye lærere, som vi søger har bred undervisningserfaring og kender til elever, der har det svært i skolen. Den baggrund har folkeskolelærere«.

Vores egen pædagogik

Dertil kommer, at mange lærere har en faglig og pædagogisk ballast, der passer fint til højskoleverdenen.

»Fælles for højskolerne er, at vi ikke er bundet af noget pensum eller test. Vi har altså en større grad af frihed, end folkeskolen har, og vi kan udvikle vores pædagogik, som vi ønsker det. Derfor søger vi også nye medarbejdere, der er kreative og nytænkende, og som måske ikke har kunnet udfolde sig tilstrækkeligt på de områder i deres hidtidige lærerjob«.

Det var salgstalen. Her kommer så det, der plejer at stå med småt nederst.

Aften- og weekendvagter er en del af jobbet, når man underviser at sted, hvor eleverne befinder sig 24 timer i døgnet.

»Det drejer sig om en aften hver 14. dag, men det at undervise på en højskole er mere intenst end at undervise på en almindelig skole. Du kommer tættere på eleverne, og du kommer også tættere på dine kolleger, fordi vi her på stedet hjælper nye i gang med jobbet gennem en slags mesterlære og gennem lærerteamet«, siger Mogens Sommer Madsen.

På Brande Højskole, og det gælder nok også mange andre højskoler, spiller lærerens personlige egenskaber en stor rolle, men tag ikke fejl. Den faglige ballast skal også være i orden.

»Din personlighed og dit engagement har stor betydning, men det faglige spiller også en betydelig rolle og vi sætter her på skolen en ære i at være helt i front inden for den pædagogisk forskning i læse- og skrivevanskeligheder.«

Ifølge Undervisningsministeriet er der 80 højskoler i landet, og de er både hvad angår form og indhold meget forskellige.

Link til højskoler: http://www.service.uvm.dk/InstReg/instreg2.nsf/other?OpenView&Start=1&Count=1000&Expand=3#3