Mobning
6   232

Kampen mod mobning kræver fælles strategi

Hvis mobbe-bekæmpelse skal nytte, kræver det, at hele skolen deltager aktivt hele tiden, viser undersøgelse.

Ledelsen skal være tydelig og udvikle antimobbestrategier og stå for en god samarbejdskultur og sørge for, at hele skolen deltager i at bekæmpe mobning.

Artiklen fortsætter under banneret

»De skoler, der har flyttet sig mest i positiv retning, er steder, der har kørt stabilt. Skolernes ledelse har været tydelige og aktive i arbejdet, og lærerne har samarbejdet om strategier mod mobning«, siger antimobbekonsulent Sidsel Stenbak fra Amok.

Hun refererer til »50 skoler mod mobning«, der har kørt i tre år.

»Undersøgelsen viser tydeligt, at der ikke findes en tryllestavsløsning mod mobning. Der er ingen enkelte løsninger eller én metode, der virker. Det er det lange seje træk, der tæller. Det handler om skolekultur, lærerkultur, og om hvordan man får didaktikken knyttet til arbejdet. Gryden skal hele tiden holdes i kog«, fremhæver Sidsel Stenbak.

Hun fortæller, at der er et dybtfølt ønske hos lærerne om at gøre noget mod mobning. Alligevel oplever flere elever, at lærerne ikke ser den mobning, der foregår.

Undersøgelsen viser, at det er en meget moderat bevægelse, der sker, når man arbejder med enkeltstående antimobbestrategier. Det bedste er langsigtet arbejde mod mobning.

Vi gør noget sammen

Nogle skoler har indført trivselsdage, en grøn dag eller gennemført kampagner, der har fungeret godt. Især de steder, hvor man gør noget for indskoling, mellemtrin og udskoling. Men mange steder fokuserer man ikke på udskolingen.

»Det bedste er, når der er en fælles forståelse af, at det her er noget, vi gør sammen. Men selv på de skoler er der stadig lærere, der tænker undervisning og elevernes sociale liv adskilt. Der er også lærere, der står af, simpelt hen fordi de i øvrigt føler sig overbebyrdet med arbejde«, siger Sidsel Stenbak.

At have et synligt fællesskab fungerer godt, ligesom idræt kan hjælpe mod mobning.

»Det er forskelligt, hvad der fungerer på de enkelte skoler, men frem for alt er det godt at bringe noget glæde og lettelse ind i hverdagen. Det giver et fællesskab«.

Det er lykkedes for adskillige skoler at knække mobbekurven. Undersøgelsen viser, at en legepatrulje kan være et godt initiativ, bare man passer på, at eleverne ikke får en politibetjentrolle eller synes, at de skal kunne klare at løse konflikterne. En struktureret begyndelse og afslutning på timerne giver også gode resultater. På en skole har de haft stor glæde af, at lærerne møder lidt tidligere om morgenen og er i klassen et stykke tid, før det ringer ind.

Der er også metoder, der kræver viden og indsigt. For eksempel advarer Sidsel Stenbak imod at bruge »den varme stol« eller klassemødet, hvis man ikke har stor indsigt i metode og klasse.

»Den skal bruges med stor indføling. Det kan blive en udstilling af en enkelt elev. Hvis det pæneste, man kan sige om en klassekammerat, er, at hun har et pænt penalhus, eller at hun er god til at græde, så virker det jo stik imod hensigten«, siger Sidsel Stenbak.

»En af de skoler, der har oplevet et stort fald i mobningen, har aldrig tidligere arbejdet med antimobbestrategier. De satte massivt ind og har fået et godt samarbejde. Her samarbejder lærere og pædagoger og udnytter hinandens forskellige faglighed. Det virker rigtig godt«.

Stort ydre pres på lærerne

Arbejdet på nogle af de 50 skoler har været udsat for voldsomt pres, og hele 24 er faldet fra i løbet af de tre år. Det påvirker det samlede resultat.

»Skoler er lukket, ledere skiftet ud. Skoler er slået sammen, og nogle af tovholderne er blevet fyret. Det har givet frafald. Der er et stort ydre pres på lærerne, samtidig med at de skal sætte sig ind i dette arbejde. Det er anstrengende, og dér er det vigtigt, at ledelsen kan holde fast. Det er en meget stor opgave at holde dampen oppe i tre år. Den energi og gejst, der var i begyndelsen, kan fordampe hen ad vejen. Men energien er mærkbar på de skoler, der 'kom i land'«, siger Sidsel Stenbak.

50 skoler mod mobning - halvdelen er faldet fra 


50 skoler gik i 2008 sammen i et netværk mod mobning. Initiativtager var skoleleder Jørn Jørgensen fra Lyshøjskolen i Kolding, og planen var, at det skulle køre i tre år og evalueres.

Målet var at udvikle antimobbestrategier og reducere mobning radikalt. Skolens resursepersoner fik et kursus i strategier til forebyggelse af mobning, og hver skole indgik i et lokalt netværk med repræsentanter fra andre skoler. Alle netværk havde en konsulent tilknyttet.

26 skoler er stadig med, og mange af dem har reduceret mobning væsentligt, viser den rapport, der nu er udkommet. Men 24 er faldet fra. Nogle skoler er lukket, andre er lagt sammen med andre skoler, eller netværksansvarlige er blevet afskediget eller rejst. Nogle skoler har i stedet valgt at bruge LP-modellen eller Pals i bekæmpelsen af mobning.

De involverede skoler har blandt andet arbejdet med taktil rygmassage, klassemødet og legepatrulje.

Undersøgelsens hovedkonklusioner:

• Der findes ikke én metode mod mobning.

• Antimobbearbejdet skal holdes ved lige.

• En skole har reduceret mobbefrekvensen fra 15 til fire procent over tre år. Men et par skoler har oplevet stigende mobbefrekvens.

• Ledelsen skal være aktiv i antimobbearbejdet.

• Hvis lærerne har et godt arbejdsmiljø og en god samarbejdskultur, tyder det på, at der er mindre mobning blandt eleverne.

• På de deltagende skoler er antallet af elever, der mener, at man skal støtte mobbeofret, steget kraftigt. Ligeså er antallet af elever, der mener, at man skal tale med mobberne.

• Legepatruljer og struktur på frikvarteret virker.

• Timens start og slutning er vigtig.

• Alt for mange af de elever, der bliver mobbet, går stadig alene med deres oplevelser.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Vind et hotelophold

5500_hotel _sixtus _middelfart _2017

Nu er sommeren rigtig tæt på, og det er derfor blevet finaletid i Folkeskolens sommerkonkurrence. Du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller inkl. middag og vin til en værdi af 7.500 kr. Deltag ved at følge linket: 

 Tricks