Debat

Held og lykke til »Folkeskolen – fagblad for undervisere«

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolen med stort F er lærernes uafhængige fagblad. Sådan har det været i umindelige tider, og sådan vil det også være fremover. Men Folkeskolen skal følge med tiden, og derfor har bladet naturligvis udviklet sig gennem hele sin 128-årige historie.

Folkeskolen har været et ugeblad - sådan cirka! Fremover vil der være 14 dage imellem, at bladet dumper ind ad brevsprækken. Det skyldes, dels at nyhederne i stigende omfang finder vej til bladets elektroniske søster folkeskolen.dk, dels et ønske om at give stoffet større tyngde i det enkelte nummer.

Bladet får nyt layout, nyt omfang og delvist nyt indhold med en opprioritering af de emner, som lærerne prioriterer højest, og med en nedprioritering af det »pligtstof«, som de fleste alligevel springer over.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Slå et smut forbi folkeskolen.dk. Den elektroniske udgave har fået et markant anderledes design. Jeg er ikke i tvivl om, at folkeskolen.dk nu har potentialet til at blive det afgørende elektroniske skolemedie for alle medlemmer af Danmarks Lærerforening - ja for alle, der har interesser inden for de områder, hvor DLF's medlemmer underviser.

Design og layout er vigtigt, men det vigtigste er naturligvis indholdet. Eksisterede Folkeskolen ikke, blev nogen nødt til at opfinde det. Bladet spiller en enestående - i ordets bogstaveligste betydning - rolle i forhold til videndeling, orientering om ny forskning, anmeldelser og så videre. Alle er enige om, at netop disse funktioner er afgørende for, at lærerprofessionen kvalificeret kan udfylde sin vigtige samfundsopgave. Men det er altså hverken ministeriet, KL eller kommunerne, der påtager sig denne vigtige opgave. Det er lærernes eget blad.

Det er Folkeskolens redaktion, der har ansvaret for det nye design og den nye rollefordeling mellem blad og netudgave. Med kvalificeret feedback til redaktionen kan vi imidlertid alle hjælpe til med, at redaktionens satsning resulterer i det bedst mulige fagblad for os alle sammen.

Tak til redaktionen for initiativet og tillykke til os andre med et endnu bedre fagblad - »Folkeskolen - fagblad for undervisere«.