Anmeldelse

Alfabet 1 / Alfabet 2

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Computeren er glimrende til træningsopgaver. I "Alfabet 1" og "Alfabet 2" trænes bogstaverne og den første læsning.

Fakta:

Titel: Alfabet 1 / Alfabet 2

Type: Cd

Forlag: Forlaget Gullhoj - Telefon 5931 6166

"Alfabet 1" består af bogstavopgaver. Opgaverne er fordelt på tre cd'er. På de to første præsenteres bogstaverne med navn og lyd samt et billede af et ord, der begynder med bogstavet. Derpå følger opgaver med bogstavjagt og identifikation af det angivne bogstav først eller sidst i et ord samt vendespil, hvor man skal parre billeder af ord med bogstaver. Alle ord læses op, og billeder benævnes. Ved bogstaverne c, x, z, q og w siges bogstavlyden ikke. Ved c havde det for eksempel været oplagt at angive begge udtalemuligheder.

På den tredje cd repeteres bogstaverne med opgaver, hvor eleven identificerer første, midterste eller sidste bogstav i et ord. De fleste opgaver er udmærkede, men med nogle få er der problemer: "Lyt efter første bogstav", lyder instruktionen. Eleven ser et billede af en ost, ordet ost siges af speakeren, og eleven skal angive, om det begynder med et o eller et å. Eleven hører å-lyden, men o er det korrekte svar ifølge cd'en, der bygger på skriftsproget.

I "Alfabet 2" er opgaverne lidt mere krævende. Her trænes fortsat vokaler, konsonanter og konsonantforbindelser, læsning af enkeltord og øvelse i at lave korte sætninger ved at parre ordkort.

En opgave lyder: "Hvad begynder ordet med: kn- eller gr-?" Her vises en række billeder, der benævnes. De skal parres med de relevante bogstavpar. For især tosprogede elever er det en fordel, at alle billeder benævnes af speakeren.

Materialet anbefales trods ovennævnte problem til brug i indskolingen og specialundervisning samt til tosprogede elever.