Anmeldelse

Specialpædagogik nummer 4, august 2007

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Fagtidsskrifter er ofte udgivelser drevet af ildsjæle. Her honoreres artikler kun med den tilfredsstillelse, det giver at dele viden og erfaringer med andre.

Fakta:

Titel: Specialpædagogik nummer 4, august 2007

Type: Tidsskrift

Forlag: Tidsskriftet Specialpædagogik

Tidsskriftet "Specialpædagogik" er en inspirator for specialpædagogisk forskning og udviklingsarbejde samt en mulighed for udveksling af "best practice" fra forskellige områder af det specialpædagogiske felt.

Et af de store spørgsmål på det specialpædagogiske område er, hvordan man imødekommer dilemmaet mellem speciel støtte i forhold til funktionsnedsættelser eller -hæmninger, samtidig med at deltagelsen i fællesskabet sikres? Her er selvværd en central dimension og fokus i dette nummer.

Fil.dr. Dennis Groth fra Sverige har i sin forskning undersøgt, hvad elever og lærere opfatter som meningsfyldt i specialpædagogiske sammenhænge, med særlig vægt på elevens selvopfattelse og selvværd.

Teaterbygningen Fanefjord beskriver, hvordan det praktiske og musiske kan få det hele menneske i samspil med andre og komme "ud over rampen", og hvordan det kan medvirke til individuel og fælles selvværd. "Handicapbussen" anskuet som mobilt læringsrum, der også kan bidrage til selvværd, er en anderledes vinkling.

I dette nummer præsenteres også det visuelle kommunikations- og læringsmiljø Basecube til genoptræning af afasiramte, et kursusforløb med PECS, og hvordan der kan fortælles historier for elever med multiple funktionsnedsættelser. En tiltrængt ny definition på dysleksi bliver der også plads til samt anmeldelser af ny litteratur til egen fordybelse.

Det er vigtigt med disse fagrelaterede tidsskrifter. Lad os håbe, ildsjælene ikke brænder ud, før der er nye, der kan overtage opgaven.