66 forskellige hverdage

Et kig ind i Aalborgs 5. klasser en onsdag klokken 11.05

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi arbejder med Verdis opera 'Aida'. Samtale om 'Busters verden'. Vi evaluerede vores arbejde med 'vulkaner'.

Formuleringerne alene viser, at det ikke er tidligere tiders traditionelle katederundervisning, hvor lærerne serverer deres viden om opera, romaner eller vulkaner, der foregår i 5. klasse i Aalborg anno 1999.

Som led i Aalborg Lærerforenings mediekampagne i forbindelse med overenskomstforhandlingerne noterede lærerne, hvad der foregik i kommunens 66 5.-klasser onsdag den 3. februar, klokken 11.05. Og selvom det ikke var nogen videnskabelig undersøgelse, så viser den i hvert fald, at den klasseundervisning, hvis død blev spået på Kommunernes Landsforenings Skolerigsdag i Aalborg forleden, faktisk allerede er sygnet hen til fordel for masser af gruppearbejde og selvstændigt elevarbejde:

'Undersøgelsen viser egentlig en utrolig forskellighed. At matematik i 5. klasse for eksempel kan være brug af regneark til at planlægge indkøb til en lejrtur, det er måske ikke lige det, man forstiller sig om en matematiktime', siger formanden for Aalborg Lærerforening Bjarne Krogh.

Postkort og lagkage

I Aalborg indkaldte man lærerne til møde for at få ideer til en lokal mediekampagne sideløbende med den landsdækkende annoncekampagne. Det blev til en givtig brainstorm, der blandt andet affødte 10.000 postkort, som blev spredt på kafeer, biblioteker og i biografer i Aalborg, det blev til en event, hvor borgmesteren fik hjælp af kulturudvalget til at skære en kvalitetslagkage, og det blev til en caféaften i lærerforeningen, hvor forældre og politikere kunne komme og give ris og ros til folkeskolen. Og så altså undersøgelsen af, hvad der egentlig sker i en 5. klasse på en ganske almindelig onsdag. Et par eksempler:

Temauge:

Lavede mad som i 1974 - bøf med løg, kartofler og brun sovs.

Kristendom:

Gruppearbejde i emnet 'død og begravelse'.

Klassens tid:

Snakkede om problemer ude i alrummet, blandt andet svineri på toiletterne.

Matematik:

Vi har foldet og klistret forskellige figurer, terning, prisme, kegle, keglestub, pyramide med mere. Derefter skulle de finde ud af, hvor meget sand hver figur kunne rumme.

Musik:

Klassen arbejder med sammenspil, det vil sige forskellige spillesatser på bas-xylofon, alt-xylofon, klokkespil, metalofon og piano.

Undersøgelsen er sidste led i Aalborg Lærerforenings plan om at synliggøre lærerfaget i medierne. Men lærerforeningen har opdaget, at det ikke var særlig vanskeligt at få masser af flot dækning i de lokale blade og på de lokale tv-stationer. Så den lokale lærerforening har tænkt sig at fortsætte med at prøve at synliggøre det positive, der sker i skolen.

Powered by Labrador CMS