Sæt EU på skemaet

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

EU's kommissær for Kommunikation, Margot Wahlström, opfordrede i oktober medlemslandene til at sætte EU på skemaet på skolerne. Sådan en opfordring kan måske vække nogen undren. Kan det være rigtigt, at EU skal fortælle os, hvordan og i hvad vi skal undervise i de danske skoler? Det kan det naturligvis ikke. Og derfor er det vigtigt at slå fast, at det ikke drejer sig om at bestemme, hvordan undervisningen skal foregå, og heller ikke om at påvirke lærere eller elever til et bestemt syn på EU. Margot Wahlströms vision er, at skolerne skal sikre, at eleverne får en grundlæggende viden om EU, da dette er en forudsætning for at skabe et aktivt og demokratisk medborgerskab i Europa.

EU-samarbejdet er på stadig flere områder afgørende for at sætte rammerne for vores liv i hele Europa. Og uden en basal viden om EU's historie, institu­tioner og måde at fungere på er det svært at tage stilling, positivt eller negativt, til det europæiske samfund, vi er en del af.

Mange danske skoler har da også for længst sat EU på skemaet, og der har været stor inter­esse for de muligheder for efteruddannelse og samarbejde over grænserne, der er til rådighed. For at give skolerne yderligere inspiration til, hvordan EU kan integreres i undervisningen, har Cirius i samarbejde med EU's informationskontorer i Danmark, Uni-C og centrene for undervisningsmidler gennemført et efteruddannelsesforløb for skoleledere.

Fra november 2006 til marts 2007 har cirka 150 ledere fra grundskolen og 90 fra ungdomsuddannelserne været igennem et forløb, der bestod af et halvdagsseminar og efterfølgende to dages studietur til Bruxelles. På seminaret fik deltagerne gennemgået materialer og tilskudsmuligheder, der er til rådighed for skolernes arbejde med EU, herunder quiz og lege på nettet, undervisningsmaterialer fra EU, Comenius-tilskud til skolepartnerskaber og efteruddannelse samt e-Twinning, en virtuel portal til skolesamarbejde på tværs af grænser. Studieturen gav deltagerne lejlighed til at mødes med EU-parlamentarikere og danske ansatte i EU. Oplæggene var meget forskellige og bidrog derved til at skabe et nuanceret billede af arbejdet i Bruxelles.

I foråret 2008 vil vi igen bidrage til, at skolerne kan sætte fokus på EU. Konferencer for skoleledere og lærere vil blive afholdt forskellige steder i landet. De kan tjene som inspiration til nye aktiviteter i undervisningen - eller til at blive yderligere inspireret, hvis man allerede er i gang. På konferencerne vil der blive præsenteret eksempler fra skoler, der har gjort erfaringer med arbejdet med EU, og der vil være oplæg om den politiske situation i EU.

Det er vigtigt at fastslå, at hensigten med konferencerne ikke er at diktere en bestemt opfattelse af EU, men at medvirke til at skabe viden om EU og den europæiske mangfoldighed. Dette kan støtte skolerne i deres undervisning og dermed bidrage til, at eleverne vil kunne tage stilling til og forholde sig til EU. Derfor håber jeg, at rigtig mange skoler har lyst til at deltage i konferencerne til foråret. Tider og steder vil blive meddelt på Cirius' hjemmeside.

Lia Leffland er kontorchef i Cirius, Undervisningsministeriets styrelse for internationalisering af uddannelserne

»Det er vigtigt at fastslå, at hensigten med konferen­cerne ikke er at diktere en bestemt ­opfattelse af EU, men at medvirke til at skabe viden om EU og den euro­pæiske mangfoldighed«