Debat

Suppleantens politik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolen nummer 30 spørger Søren Gellov, om suppleanterne til hovedstyrelseskandidaterne har en politik, og om man kan regne med, at suppleanten vil videreføre den valgte kandidats politik.

Som suppleant må jeg understrege, at kandidaternes skolepolitik er hovedsagen - frem for hvorfra i landet de stammer. Valg af lokale kandidater anbefales landet over af DLF's tillidsvalgte - både tillidsfolk på skoler og i kredsstyrelser. Det synes mig at være både indspist og uigennemtænkt lokalpatriotisme i forbindelse med et landsdækkende valg af en samlet bestyrelse for Lærerforeningen.

Hovedstyrelsesmedlemmer bør bruge den politiske platform til gavn for lærerne og skolen, ikke for at gavne hjemegnen. Medlemmerne må - sideløbende med almindeligt foreningsarbejde - fremlægge og debattere deres tanker om landets skolepolitik i offentligheden, i medier, og helst i dialog med lands- og kommunalpolitikere.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Mine egne meninger om folkeskolens forhold ligner Niels Christian Sauers - derfor suppleantrollen. Jeg har kendt ham i mange år via radio og artikler i dagblade og fagblad, som på strålende vis fremlægger skolepolitiske analyser af skolens tilstand og lærernes arbejdsforhold.

Vi har gennem årene drøftet undervisningsdifferentiering, inklusion og rummelighed, elevplaner, test, forældresamarbejde, efteruddannelse, fællesskab kontra management, myndighed, lønarbejde og professionalisme.

Niels' analyser og hans skarpe pen, som nemt overflyver mine skriverier, gør ham uundværlig i hovedstyrelsen.

Kommer jeg til at supplere for ham, vil jeg fortsætte arbejdet - men være mig selv, en lærer, der forhåbentlig fatter dagens udfordringer og så handler derefter.

»Hovedstyrelsesmedlemmer bør bruge den politiske platform til gavn for lærerne og skolen, ikke for at gavne hjemegnen«