Specialundervisning skal gøre borgeren til ekspert i sit eget liv

Hvis man opfylder vejledningen om kompenserende specialundervisning for voksne, understøtter man rehabiliteringen af den enkelte kursist, mener forstander Hans Jørgen Lodberg fra CSV-Aarhus. Det handler om at gøre borgeren til ekspert i sit eget liv.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

CSV-Aarhus, Center for Specialundervisning for Voksne, tilbyder undervisning til unge og voksne med psykiske vanskeligheder. Man underviser ud fra et perspektiv om recovery - at komme sig, som det hedder på dansk. Det er tanken om, at mennesker med sindslidelser kan komme sig helt eller delvist.

"Hvis vi opfylder vejledningen om kompenserende specialundervisning for voksne, er vi med til at understøtte rehabilitering af den enkelte borger", sagde forstander Hans Jørgen Lodberg, da han fortalte om skolens tilgang til undervisning på konferencen om specialundervisning for voksne. Konferencen var arrangeret af KL, DLF og de andre parter i Interessentforum - specialundervisning for voksne og havde rehabilitering som tema.

 

Både rehabilitering og undervisning er tidsbegrænset

 

Rehabilitering defineres som et målrettet og tidsbestemt samarbejde mellem borger, pårørende og fagfolk med det formål, at borgeren, der enten har eller er i risiko for at få begrænsninger i sin fysiske og/eller sociale funktionsevne, opnår et selvstændigt og meningsfuldt liv.

"Vores undervisning er tidsbegrænset, den har en klar målsætning, der sker en progression, og til sidst kan den evalueres. Dermed opfylder vi de krav, der stilles ved rehabilitering. Men det er højst sandsynligt ikke nok", sagde Hans Jørgen Lodberg.

I Aarhus Kommune arbejder man recovery-orienteret. Det vil sige, at man skal finde den enkelte borgers vej til at udvikle sig, forklarede forstanderen.

"Vi er forpligtet til at understøtte borgeren. Derfor er vi gået fra at være eksperter i borgerens liv, til at borgeren er ekspert i sit eget liv. Der er mange veje til recovery, og vores må være, at undervisning er en vej til et bedre liv".

 

Udgangspunktet tages i det enkelte individ

 

Grundlaget er værdierne personorientering, personinvolvering, selvbestemmelse og potentiale for udvikling. Hans Jørgen Lodberg fortolkede dem på denne måde:

"Personorientering betyder, at vi ikke kun må betragte borgeren som en ud af mange med den samme diagnose. Vi skal se den enkelte som et individ og tage udgangspunkt i hans eller hendes evner og behov".

Ved personinvolvering skal man høre den enkelte.

"Vi laver ikke undervisning, uden at borgeren er med i planlægningen, og selvbestemmelse betyder, at den enkelte skal have valgmuligheder. Vi kan ikke nøjes med at sige, at det her er muligheden", sagde forstanderen til deltagerne i workshoppen.

Potentiale for udvikling betyder, at man skal huske, at alle mennesker har mulighed for at udvikle sig. Også selv om udviklingen måske står stille i en periode.

"Hvis vi opfylder disse fire værdier med vores undervisning, understøtter vi borgerens recovery-proces", sagde Hans Jørgen Lodberg.

 

Kursisterne reflekterer ved hjælp af logbøger

 

Værdierne rejser en diskussion af, hvordan man udfører dem i praksis på den enkelte institution.

"Vi har haft meget glæde af at diskutere, hvornår og hvordan vi involverer kursisterne - hvor meget skal vi lytte til deres behov og ønsker? Værdierne er med til at gøre os gode til at inddrage kursisterne, også i evalueringen".

Lærerne får blandt andet kursisterne til at reflektere over deres udbytte af undervisningen ved hjælp af logbøger.

"Når en kursist vil have mere selvtillid, spørger vi ikke kun, hvordan vi når det mål. Vi spørger også, hvad vi i fællesskab skal lægge mærke til for at sikre os, at kursisten er på rette vej", sagde Hans Jørgen Lodberg.