Frit skolevalg
0   723

Lolland-Falster frygter øget elevflugt til privatskoler

Lolland Kommune har nu 25 procent elever i privatskoler, og andelen er stigende. Også i Guldborgsund stiger antallet af privatskoleelever. Lærerkredsen er bekymret over udviklingen, og om det er de bedst fungerende elever, der forlader folkeskolen.

I Guldborgsund Kommune har en ny skolestruktur, hvor fem skoler er lukket, betydet at en ny privatskole er åbnet med omkring 175 elever. Derved vokser andelen af privatskoleelever fra 11,8 til 14,3 procent i kommunen. Det koster syv til otte lærerstillinger på den nærliggende folkeskole, fortæller kredsformand Henrik Hansen.

Det er en tendens, der ses over hele landet. Antallet af privatskoleelever er højest på Midtfyn og i København med 29 og 28 procent. I 70'erne lå procenten på 4, og i 1989 var der 9 procent, der gik på privatskole. I dag er der omkring 13 procent på landsplan.

"Vi er bekymrede over udviklingen. Der er mange aspekter i det. Man kan spørge, hvilke elever der forlader folkeskolen og hvorfor. Folkeskolen som institution befinder sig i en konkurrencesituation. Vi mister lærerstillinger, det koster kommunerne penge at oprette privatskoler, og med øget inklusion uden tilførsel af de fornødne resurser kan man frygte, at det er de velfungerende elever, der forlader folkeskolen til fordel for en privatskole", siger Henrik Hansen.

"Hvis man som lærer skal undervise i tysk eller engelsk og ikke har støtte til de gruppeinkluderede elever i klassen, kan det nogle gange være svært. Hvis nogle elever oplever, at der ikke sker nok i undervisningen, kan man jo som forælder komme i den situation, at man overvejer, hvor længe man vil lægge barn til det. Der er mange privatskoler hernede at vælge imellem", siger han.

Han understreger, at i forbindelse med den øgede inklusion, er det vigtigt, at man sørger for, at normalundervisningen kører godt, for så fungerer inklusionen bedst.

"Man skal have de rigtige resurser med. Det er ikke nødvendigvis en ekstra person, det kan lige så godt være, at arbejdet med inklusionen er forberedt godt, inden man går i gang. Man er nødt til at tale åbent og ærligt om, hvordan inklusion skal foregå, og så skal det ske i et tempo hvor alle - elever, forældre og lærere - kan være med. I et tæt samarbejde. For det er de mennesker, der arbejder i det, der er resurserne", siger Henrik Hansen.

En del protestskoler

Han fortæller, at der er stor forskel på privatskolerne på Lolland-Falster. Der er flere store gamle privatskoler, der har et mere eller mindre fast klientel, men derudover er der opstået flere protestskoler i forbindelse med, at folkeskoler er blevet nedlagt. Nogle af dem har meget få elever i klasserne og lukker igen efter nogle få år.

På den baggrund bad otte kredse DLF om hjælp på kongressen i september. Det er det forpligtende samarbejde bestående af vest- og sydsjællandske kredse samt Lolland-Falster. På vegne af kredsene nævnte Henrik Hansen, at det lovgivningsmæssigt er let at oprette en privatskole, men at det kan komme til at koste kommunen dyrt.

"Det er helt uoverskueligt at finde ud af, hvad privatskoler koster kommunerne, eller om kommunerne sparer penge. I Guldborgsund Kommune anslår vores meget forsigtige beregninger, at det koster kommunen over fire millioner kroner at oprette den nye privatskole. Er det folkeskolen, der i form af besparelser skal levere dem - og hvorfor", spørger kredsformanden.

De otte kredse ønskede at få et tilsagn fra DLF's formand, om at man vil se på problematikkerne i forbindelse med elevtilgangen til privatskolerne. Og det fik kredsene.

"Vi kunne ønske os en sociologisk undersøgelse af disse forhold i udvalgte kommuner - gerne på Lolland-Falster. Hvis min antagelse er rigtig, så er det de bedst fungerende elever, der går i privatskolerne, og det kan give en negativ selvforstærkende spiral, der betyder fortsat afgang af elever fra folkeskolen. Man kunne spørge, hvor de velstilledes og de bedst fungerende familiers børn går i skole", siger Henrik Hansen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.257 andre er allerede tilmeldt