Lille spejl på væggen der

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Hvem er du som lærer?« lød en eksamensopgave i digital billedbehandling til en gruppe svenske billedkunstlærerstuderende. Det overraskende resultat er, at kvindelige og mandlige lærerstuderende har forskellige billeder af deres fremtidige opgave som lærer. For mændene er det at være lærer en social gruppeaktivitet, mens det for kvinderne ses som en individuel opgave. Og når kvinderne afbilder sig selv som lærere, er det i form af portrætter, mens mændene har hele kroppen med på billedet. Eva Skåreus, Umeå Universitet, har analyseret billederne i en ny ph.d.-afhandling.

»Det er overvejende kvinderne, der har deres elever som billeder i billedet. Kvindelige lærere fremstilles således i en individuel position, mens mændene på en naturlig måde vises i samme billede som deres elever. En lærerfigur placeret alene kan ses som et eksempel på en distanceret social holdning over for eleverne eller som en traditionel lærerfigur, men da adskillelsen mellem lærere og andre personer er så tydelig, virker det mindre sandsynligt. Jeg tolker det snarere som, at forestillingen om kvindelige lærere er, at de udfører arbejdet på egen hånd, at lærerkaldet er en ensom eller individuel opgave«, skriver Eva Skåreus.

Eva Skåreus: »Digitala speglar: föreställningar om lärarrollen och kön i lärarstudenters bilder« kan downloades på www.diva-portal.org/umu