Debat

Test må kun fylde det, de fortjener

Bedømmelser i tal er noget, forældre elsker. Og de lægger med garanti mere i dem, end de kan bære, hvis skolen og læreren ikke yder en helt særlig indsats i formidlingen, mener Peter Norrild

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I den afsluttende debat under Undervisningsministeriets konference om de nationale test den 29. oktober udtrykte jeg en vis bekymring om den tilbagemelding, der tilgår forældrene om den test, deres børn har deltaget i. Anledningen var, at Benedikte Ask Skotte fra Skole og Samfund i debatten udtrykte en principiel tilfredshed med de nationale test - en tilfredshed, der deles, formoder jeg, med de fleste af os eksperter, der har vurderet Cowi-konsortiets opgaveløsning med første version af testprogrammet i forsommeren.

Én ting er, at testprogrammet endnu er behæftet med meget alvorlige faglige, måletekniske (psykometriske) og it-tekniske mangler. Det bliver sikkert forbedret i den næste fase af det ambitiøse udviklingsprojekt. En anden ting er så, hvordan læreren i sin kontakt med forældrene forklarer, hvad det egentlig er, testen måler, og hvad den ikke måler.

Der skal ikke megen fantasi til at forestille sig den fokusering, test får i forhold til anden evaluering. Forældre elsker nemlig bedømmelser i tal (herunder karakterer), og de lægger med garanti mere i dem, end de kan bære, hvis skolen og læreren ikke yder en helt særlig indsats i formidlingen af resultaterne.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

De nationale test måler kun på en begrænset del af de kundskaber og færdigheder, der er sat som trinmål. Tænk bare på fysik/kemi, hvor praktisk laboratoriearbejde spiller en vigtig rolle. Som testen ligger nu i fysik/kemi, testes der også mere i paratviden end paratforståelse. Det er ikke bare betænkeligt, men også svært at forklare, når man ikke har adgang til at vise opgaverne.

Jeg håber og tror, at Skole og Samfund fra sin position vil bidrage til den nødvendige, vanskelige opgave med information om, hvad testene kan og ikke kan, så de ikke kommer til at fylde mere i skole-hjem-samarbejdet, end de fortjener.

Benedikte Ask Skotte:

Enig, det er vigtigt at få ud til både forældre og skolebestyrelsesmedlemmer, hvad testene tester. Test gør mig som mor klog på noget af det faglige og giver noget konkret at tale ud fra, når det gælder det faglige, til skole-hjem-samtalerne. Men de fortæller ikke, om mit barn er socialt.

Der, hvor test er noget nyt, og hvor de med tiden kan opkvalificere arbejdet, er i skolebestyrelsen. Her kan de blive brikker til et overordnet billede af skolens faglighed. Et redskab til at videreudvikle skolen. |

»De nationale test måler kun på en begrænset del af de kundskaber og færdigheder, der er sat som trinmål«
Powered by Labrador CMS