Anmeldelse

Utstött

Utstött

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Svenskerne har pænere statistikker end danskerne, når det gælder skolebørns trivsel, og især når det drejer sig om mobning, ser vore tal værre ud end i de andre nordiske lande. Og hvorfor så det? Ja, det svares der ikke på i bogen. Men der kommer mange gode pædagogiske bøger til os fra vort naboland på den anden side af Øresund. Jeg har nydt at læse en antologi om mobning, der er skrevet af en perlerække af svenske pro­fes­sorer med videre. Derfor kan jeg varmt anbefale, at man læser den, hvilket nemt kan lade sig gøre, når der skrives på så læsevenligt svensk, at en dansker ikke vil have store sproglige problemer med at forstå teksterne.  

Fakta:

Titel: Utstött

Sider: 168 sider

Type: Bog

Forlag: Lärarförbundet

Indledningsvis kan vi læse alle definitionerne på, hvad der kan kaldes mobning, konflikter og kræn­kelser, og får nogle interessante opstillinger af, hvordan de typiske mobbere og mobbeofre ser ud. Når banen så er "kridtet op", fortsættes der med at forklare de magtspil, der er i skolerne, når vi taler om grupper og positioneringer.

Og endelig: Hvad kan der gøres? Her blev jeg rigtig glad, for her er der virkelig noget at hente. For som lærere har vi erfaringer med, hvad der sker i skolen, og har også selv haft erfaringer med at være elev. Derfor ved vi, at mobning kan have konsekvenser for resten af livet. Så måske er det ikke kun lærere og lærerstuderende i sær­de­les­hed, der bør læse bogen, den vil også være godt læse­stof for vore skoleledere, elev­råds­organisationer og skolepolitikere. For hvornår og hvordan får vi en mobbefri skole?