Anmeldelse
Udfordring til søs! / Stenalderen / Romere / Angrib borgen!
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Flachs har udsendt bøgerne "Angrib borgen!", "Stenalderen", "Romere" og "Udfordring til søs!". Gældende for alle bøgerne er, at der på forsiden er et spørgsmål til læseren, nemlig "Ved du, hvordan .?"
Fakta:
Titel: Udfordring til søs!
Forfatter: Julia Bruce
Oversætter: Hans Chr. Dahlerup Koch, Grethe Tejlbjærg
Illustrator: Peter Dennis
ISBN: 978-87-267-1067-2
Pris: 198 kroner
Sider: 30 sider
Serie: Udfordring til dig
Type: Bog
Forlag: Forlaget Flachs
Titel: Stenalderen
Forfatter: Julia Bruce
Oversætter: Hans Chr. Dahlerup Koch, Grethe Tejlbjærg
Illustrator: Peter Dennis
ISBN: 978-87-627-1052-8
Pris: 198 kroner
Sider: 30 sider
Serie: Udfordring til dig
Type: Bog
Forlag: Forlaget Flachs
Titel: Romere
Forfatter: Julia Bruce
Oversætter: Hans Chr. Dahlerup Koch, Grethe Tejlbjærg
Illustrator: Peter Dennis
ISBN: 978-87-627-1050-4
Pris: 198 kroner
Sider: 30 sider
Serie: Udfordring til dig
Type: Bog
Forlag: Forlaget Flachs
Titel: Angrib borgen!
Forfatter: Julia Bruce
Oversætter: Hans Chr. Dahlerup Koch, Grethe Teglbjærg
Illustrator: Peter Dennis
ISBN: 978-87-627-1042-9
Pris: 198 kroner
Sider: 30 sider
Serie: Udfordring til dig
Type: Bog
Forlag: Forlaget Flachs
Teksten henvender sig direkte til læseren, idet "du" hele tiden skal overveje og tage stilling til forskellige spørgsmål. Men teksten giver "dig" samtidig indiskutable oplysninger om, hvordan de forskellige problemer skal løses. Ideen med den direkte - nærmest appellerende - henvendelse til læseren kan være meget god, men da syntaksen nærmest er fastholdt i imperativ, levnes refleksionen ikke mange chancer. Flachs vil tilsyneladende gerne have, at læseren opfatter bøgerne som en opfordring til at tage stilling til centrale problemstillinger i den tid, som den enkelte bog omhandler. Men det lykkes altså ikke!
I bogen "Romere" er følgende ord de væsentligste i indledningen: erobre, sejre, herske retfærdigt over befolkningen, krige, rigdomme til Romerriget. Det lyder jo meget godt, at man skal herske retfærdigt over et folk, man lige har undertvunget sig, men det må vist siges at være et kontroversielt udsagn, der i allerheldigste fald får læseren til at tage stilling. Men her savnes netop mulighed for stof til eftertanke.
Bøgerne kan dog sagtens være en øjenåbner som indgang til forskellige emnearbejder - ikke mindst de illustrative tegninger er ganske imponerende - men det kræver lærerstyring.