Ingen ved, om lærere får noget ud af test

På verdensplan findes der ingen undersøgelser af læreres forståelse af testresultater

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skoleelever - særlig de svageste - kan meget mere rent fagligt, end hvad der kan aflæses i test. Det er én af de konklusioner, det nye danske clearinghouse for uddannelsesforskning allerede nu tør udlede af sin analyse af, hvad der findes af forskning på verdensplan om pædagogisk anvendelse af testresultater. En anden konklusion, som lederen af Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning Sven Erik Nordenbo bider mærke i, er, at der overhovedet ikke findes undersøgelser om læreres forståelse af testresultater.

»Der bør laves forskning i læreres forståelse af ­testresultater, og der bør forskes inden for de enkelte fag om sammenhængen mellem den information, der kommer fra testene, og den pædagogiske intervention«, sagde professor Sven Erik Nordenbo på seminaret om nationale test i sidste uge.

Clearinghouse-folkene har søgt i 27 internationale pædagogiske databaser suppleret med såkaldte håndsøgninger og har fået i alt 5.395 hits, det vil sige forskningsrapporter, artikler og så videre. Forleden var folkene nået igennem 4.857 af rapporterne og var nede på at have fundet i alt 46 relevante arbejder, det vil sige arbejder, som undersøger de spørgsmål om pædagogisk anvendelse af testresultater, som forskerne ønsker besvaret. Sven Erik Nordenbo understreger, at dette er helt sædvanligt for den type evidensforskning, at man får tusindvis af hits, som dernæst sorteres ned til et meget begrænset antal relevante arbejder.

»Der er flere undersøgelser, der viser, at eleverne kan meget mere, end testene viser«, siger Sven Erik Nordenbo. De såkaldte high stakes-test - test, som har konsekvenser for enten eleverne eller skolen/lærerne - giver et falsk billede af de lavtpræsterende elevers viden og færdigheder.

Den anden gruppe test, low stakes-­testene, er dem, som lærerne gennemfører blandt andet for at tjekke, om eleverne har lært, hvad de skulle af et givet undervisningsforløb. Her mener lærerne, at testresultaterne har indflydelse på, hvordan de efterfølgende underviser deres elever - men det har de ikke, viser de undersøgelser, Clearinghouse-forskerne foreløbig har kigget på. De erfaringer, lærerne henter ved at rette deres elevers test, bruges simpelthen ikke i undervisningen. High stakes-testene har derimod indflydelse på undervisningen - til en vis grad. Det gælder især undervisningens indhold - lærerne træner eleverne i emner, de kan se, de vil blive testet i. Derimod ændrer lærerne ikke på den måde, de gennemfører deres undervisning på.

Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning forventer at afslutte undersøgelsen af pædagogisk anvendelse af testresultater i marts næste år.