Anmeldelse

Kanongode folkeviser, salmer og digte, bind 1 (1.-2. klasse) og bind 2 (3.-4. klasse)

Kanongode folkeviser, salmer og digte, bind 1 (1.-2. klasse) og bind 2 (3.-4. klasse)

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er en vanskelig opgave at gennemgå tekster af kanonforfattere på 1.-4. klassetrin, fordi de fleste er for svære til elever i folkeskolens yngste klasser. Forfatteren til denne kopimappe er imidlertid gået i gang med opgaven.

Fakta:

Titel: Kanongode folkeviser, salmer og digte, bind 1 (1.-2. klasse) og bind 2 (3.-4. klasse)

Forfatter: Lisbeth Alnor Christensen

Type: Bog med cd

Forlag: Forlaget Hauboundervisning

Hun skriver i sine indledninger til materialet med begejstringens glød og i et levende og engageret sprog om intentionen med hæfterne. Teksterne er alle digte. Der er mange værdifulde og igangsættende tekster, men de er ikke alle lige fremragende. Nogle synes valgt, fordi de er skrevet af kanonforfattere og kan kaperes i folkeskolens mindste klasser.

Forfatteren gør i lærervejledningen med grundighed og prisværdig systematik rede for, hvilke kanonforfattere der er repræsenteret. I materialet for 1.-2. klasse er således 11 kanonforfattere med, blandt andre Johannes V. Jensen, Henrik Pontoppidan og H.C. Andersen.

Der bliver også gjort rede for, hvilke områder i trinmålene for klassetrinnet der er tilgodeset.

Grundige opgaver til eleverne og vejledninger til læreren fører på udmærket måde ind i teksterne. De giver mulighed for, at eleverne kan give udtryk for deres oplevelse ved at digte, male, skrive og dramatisere.

Lærervejledningen rummer introduktioner til folkeviser, lyrik og gennemgange af litterære perioder og biografier om de anvendte forfattere. Det er en hjælp til læreren, men disse afsnit virker undertiden overfladiske, uklare og i nogle tilfælde ukorrekte, for eksempel "At læse lyrik er anderledes end at læse fiktion". Definitionen af lyrik er uklar og rodet, blandt andet fordi karakteristika for genren blandes sammen med fagdidaktiske overvejelser.

Men til den svære kunst at læse kanontekster på 1.-4. klassetrin er der mange idéer at hente i dette materiale.