Debat
0   99

Sælg ikke forberedelsestiden for billigt

Først vil jeg sige, at det er dejligt, at mit indlæg bliver læst, også af vores modpart i de kommende forhandlinger. Jeg synes stadig, at det ville være interessant at vide, hvor vores forhandlere står om forberedelsestiden. Den vil virkelig kunne sætte lus i skindpelsen på lærerværelserne, skabe dårlige stemninger og dermed et ringere samarbejdsmiljø. Så sælg ikke forberedelsestiden for ussel mammon.

Til Mads Lebech vil jeg gerne sige følgende: Din politiske holdning er mig bekendt, så dit svar forbavser mig ikke. Men jeg vil samtidig tilføje, at forberedelsestiden er hjerteblod for os lærere, fundamentet i vores professionelle stolthed. Bliver der skåret i den, så går det ud over kvaliteten i undervisningen, og det må da selv en konservativ borgmester kunne se er uhensigtsmæssigt? Omlægning af forberedelsestiden, som du kalder det, er vel et bud på effektivisering af den offentlige sektor, og offentligheden har allerede set, hvor det har ført samfundet hen. Vi kan bare se på hospitalerne, hjemmehjælpen og mange andre dele af den offentlige service, som udsættes for effektiviseringer, som fører til flugt fra den offentlige sektor. Medarbejderne nedslides, og derfor går de som 60-årige, mens de endnu kan få noget ud af deres liv. Hvorfor tror du, at der er så få ansøgere til læreruddannelsen, og hvorfor tror du, at så mange lærere, efter endt uddannelse, søger andre græsgange, med det resultat at de tilbageværende aktive lærere har en høj gennemsnitsalder og er en potentiel bombe under systemet, når de, som en stor gruppe, på et tidspunkt om få år går på pension? Hvad så, Mads Lebech? Burde I ikke sadle om i jeres strategi og give os gode arbejdsbetingelser og ikke mindst en anstændig løn på niveau med sammenlignelige grupper i den private sektor? Det er nu, der skal ske noget, og ikke om tre år, for så er det måske for sent.

Artiklen fortsætter under banneret

Forkortet af redaktionen

Svar

Vi har absolut ingen intentioner om at sælge »forberedelsestiden for ussel mammon«.

Du sluttede dit forrige indlæg af med en opfordring til mig om at stå fast imod anslag mod vores professionalisme. Vi skal tværtimod styrke lærernes professionalisme, herunder mulighederne for at lave god undervisning. Det er afgørende for at kunne hæve kvaliteten i undervisningen, og det er afgørende for, at lærerjobbet opfattes som attraktivt. Derfor bør det også være i arbejdsgivernes interesse.

Anders Bondo Christensen, formand for DLF


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ