Debat

Pamfletpolitik og mælkesnittesprog

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Redaktørens kritiske kommentar, 'Pamfletpolitik', af den nye pjece fra Kommunernes Landsforening (KL) i Folkeskolen nummer 1/2 var god nok. Måske læser de den i KL. Men hvad med teksterne i foreningens nye annoncekampagne?

Man kan undre sig over, hvem vi henvender os til med de store bogstaver, og når man læser teksterne under de store ord, bliver man endnu mere usikker. Hvem ønsker vi at få i tale?

Som lærer læser man dem pligtskyldigt, men der er næppe mange andre, som anstrenger sig for at læse så kedelige udgydelser. Det er floskler og banale selvfølgeligheder i lige så høj grad, som dem, vi finder i ovennævnte pjece. Men denne gang er det ikke KL, men DLF, der står som ansvarlig, og det er alvorligere for os.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg er klar over, at det er et professionelt reklamebureau, som laver annoncerne, men formand eller/og hovedbestyrelse må have godkendt dem. 'Og teksten?' skriver -th om ovennævnte pjece, 'Den får reklamerne for Kinder Mælkesnitte og Pampers til at virke intelligente'.

Et godt skud, men desværre også en rammende beskrivelse af vores annoncetekster.

Måske bør -th læse dem med samme kritiske blik, som han læser KL's pjece, og skrive en ny leder om DLF's 'Mælkesnitte-sprog'.

Erling Salomonsen

Rønne