Skolefolket rystet

Ikke kun den forskningsbaserede undervisning er på spil. Også den undervisningsbaserede forskning, siger rektor for Danmarks Lærerhøjskole Tom Plough Olsen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Frustrationen er tyk og blodtrykket højt hos skolefolket i disse dage. Undervisningsministeriet vil lave grundlæggende om på lærernes efter- og videreuddannelse, og et udkast skulle have været sendt til ikke høring, men kommentering hos de såkaldte interessenter midt i sidste uge.

Som blandt andre formanden for Magisterforeningens seminariefraktion, Nils-Georg Lundberg, bemærker over for Folkeskolen, så ville en så voldsom omstrukturering af noget så basalt som lærernes uddannelse i gamle dage - indtil for fem-ti år siden - have sat en kommission bemandet af eksperter og interessenter på arbejde i tre-fire år. Og offentligheden ville have været med i debatten.

Nu tager det blot tre-fire måneder for en minimalistisk ministeriel arbejdsgruppe, og det hele er meget hemmeligt og mystisk, selv om det er arvesølvet, der er på spil. Interessenterne kan derfor kun kommentere udkastet, som blev fremlagt på en DLF-konference i sidste uge, meget generelt.

'Det er ikke kun den forskningsbaserede undervisning, der er på spil her. Det er også den undervisningsbaserede forskning', siger rektor for Danmarks Lærerhøjskole Tom Plough Olsen om skitsen, der i grundtrækket vil omdanne Lærerhøjskolen til et pædagogisk universitet og lægge efteruddannelsen af lærerne ud i regionale centre.

'Vi må ikke miste den forskningsbaserede efteruddannelse, netop dér har vi et forspring i forhold til andre lande. Vi må ikke sætte samspillet mellem teori og praksis over styr', understreger Tom Plough.

Han tilføjer, at Lærerhøjskolen gerne vil være med til at gøre Lærerhøjskolen - eller rettere: det nye pædagogiske universitet - til et bindeled for den pædagogiske forskning, der gennemføres rundt omkring på universiteterne og andre steder, sådan som Ivan Sørensen-arbejdgruppen skitserer det.

Men man skal huske på, at 'uddannelsesforskning sker i felten, ikke alene i et laboratorium', siger han.

Danmarks Lærerforening har de sidste år arbejdet for at fastholde en forskningstilknytning til efteruddannelsen samt at få forskning ind i grunduddannelsen, og Jørgen Stampe, formand for pædagogisk udvalg i DLF, ser i den forbindelse positive muligheder i det skitserede system.

'De nye centre skal blive efteruddannelses- og skoleudviklingsmiljøer, så der kan laves den efteruddannelse, der konkret er brug for lokalt', siger Jørgen Stampe.

'Efteruddannelsen må ikke blive noget, man tager ned fra en hylde, for så bliver det en bagudrettet efteruddannelse. Efteruddannelsen skal være dynamisk. Den skal have tæt sammenhæng med forskningen og tilrettelægges i en demokratisk og faglig dialog mellem udbyderne og lærerne, skolerne og de kommunale forvaltninger'.

Formand for seminariernes rektorforsamling, Per Frimer-Larsen, siger som de øvrige, at der er mange uklare punkter i udkastet, men han ser positive muligheder for, at seminarielærerne kan gennemføre forskning i centerregi, og at de kan efteruddannes på et Danmarks Pædagogiske Universitet.

Ifølge udkastet skal en del af de pædagogiske diplomuddannelser ligge i de nye centre, mens funktionsrettede diplomuddannelser skal foregå på det nye universitet. Folkeskolen har ikke kunnet få oplyst, om de nye centre får en stab af fastansatte undervisere, eller om lærerne skal lånes på seminarierne.

Det er også uklart, om Lærerhøjskolens nuværende provinsafdelinger helt skal nedlægges, eller om nogle af dem kan danne basis for de nye centre.

Det skulle ligge fast, at både Danmarks Lærerhøjskole og den forholdsvis nye institution, Danmarks Pædagoghøjskole, opsluges af det nye universitet.

Pædagoghøjskolen blev oprettet i 1997. Skolen har haft en hovedkulds opstart og har store økonomiske problemer. Også Danmarks Pædagogiske Insitut (DPI) skal formentlig lægges ind under det nye universitet, men det sidste ønsker man ikke at kommentere i Undervisningsministeriet, og på DPI har man heller ikke nogen kommentarer.jvo & -th

Powered by Labrador CMS