Anmeldelse

Computerspil

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Computerspil" er en gennemgang af computerspillets historie og de forskellige genrer. Det er ikke en bog, der giver en dybere forståelse af, hvad der er på spil i computerspil. Imidlertid ved Jakob Stegelmann meget om computerspil, så bogen er krydret med en række sjove og interessante detaljer fra computerspillets historie.

Fakta:

Titel: Computerspil

Forfatter: Jakob Stegelmann

Pris: 156,25 kroner

Sider: 48 sider

Serie: De store fagbøger

Type: Bog

Forlag: Gyldendal

Bogen er et oplagt valg for elever, der vil skrive en månedsopgave eller et lille projekt om computerspil. Der skal ikke citeres meget fra bogen, før man kan dupere de fleste ikke-spillende voksne. Bogen præsenterer giganternes kamp inden for spillekonsoller og spilproduktion og introducerer de væsentligste hovedpersoner i spilfiktionens verden, der som Harry Potter er gået fra litteraturen til spillet - eller den modsatte vej som Lara Croft. Den giver et fint overblik over de overordnede kategorier af computerspil, men bidrager ikke med meget mere end det, eleverne allerede ved.

Bogen har værdi, fordi den kan sætte ord på børnenes velkendte spilunivers, men den fabulerende form kan virke abstrakt for den målgruppe, som "De store fagbøger" normalt henvender sig til. Men den er vanskelig at inddrage i et forløb, hvor læreren ikke ved mere end eleverne om computerspil. Derfor savner man nogle åbninger, der kunne sætte computerspil ind i en større kontekst, for eksempel i forhold til grafik eller fortælleformer. Bogen vil på den anden side være velegnet til elevernes første selvstændige projekter, hvor form sættes over indhold.