Anmeldelse

Uddannelse i udviklingslande

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

20 organisationer har siden år 2000 arbejdet sammen i et netværk, der støtter uddannelsesaktiviteter i ulande. Denne bog er en opsamling af faglig viden om uddannelse og udvikling fra møder og diskussioner med de mange frivillige og ansatte i dette netværk. Bogen indeholder 15 bidrag fra danske NGO'er samt danske og udenlandske forskere.

Fakta:

Titel: Uddannelse i udviklingslande

Sider: 186 sider

Type: Bog

Forlag: IBIS

Det er bogens hensigt at vise, at det giver mening at støtte uddannelse som én vej ud af fattigdommen i syd.

Samtidig forholder bogen sig kritisk til dette arbejde. Risikerer NGO'erne at skabe uformelle uddannelser, der svækker fattige staters opbygning af formel uddannelse? Er uddannelsesbistand udtryk for udvikling, eller er det udtryk for kulturimperialisme?

Bogen er opdelt i temaer. Læringsteori, metoder og værdier, modersmålsundervisning, piger og uddannelse, evaluering af projekter og uddannelse og samfund.

Det vil først og fremmest være lærerstuderende, undervisere og andre med særlig interesse i uddannelse i udviklingslande, der kan have glæde af bogen.

Powered by Labrador CMS