Debat

Fingerstrik, rummelighed og god ledelse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg har med god grund aldrig undervist i håndarbejde. Mine faglige forudsætninger mangler, og jeg vil aldrig kunne inkludere børnene til faget. Måske kunne jeg blive lidt bedre, men det vil aldrig blive godt nok. Der vil være for meget fingerstrik.

På samme måde er det for mange med rummelighed. Forskellen er bare, at alt for mange lærerepålægges ansvaret for at inkludere elever med vidtgående behov. Alt for mange lærere har ikke redskaberne til det, og i mange tilfælde har børnene ikke forudsætningerne for inklusionen. Mange lærere gør helhjertede forsøg, men grundlæggende er problemet, at rummelighedsdebatten er fyldt med varm luft. Lad os få mere indhold ind i debatten.

Lad os debattere elevernes og undervisningens forudsætninger for rummelighed frem for den ensidige KL-dagsorden. En dagsorden, som cirkler omkring nedjusteringer i budgetterne, før planen om den innovative omlægning af specialundervisningen er troværdig, og før den er gennemført med succes. Det handler om god ledelse og gennemtænkt velfærdsarkitektur.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Den kommende hovedstyrelse skal meget mere på banen i denne debat.