Debat
0   180

Fingerstrik, rummelighed og god ledelse

Jeg har med god grund aldrig undervist i håndarbejde. Mine faglige forudsætninger mangler, og jeg vil aldrig kunne inkludere børnene til faget. Måske kunne jeg blive lidt bedre, men det vil aldrig blive godt nok. Der vil være for meget fingerstrik.

På samme måde er det for mange med rummelighed. Forskellen er bare, at alt for mange lærerepålægges ansvaret for at inkludere elever med vidtgående behov. Alt for mange lærere har ikke redskaberne til det, og i mange tilfælde har børnene ikke forudsætningerne for inklusionen. Mange lærere gør helhjertede forsøg, men grundlæggende er problemet, at rummelighedsdebatten er fyldt med varm luft. Lad os få mere indhold ind i debatten.

Artiklen fortsætter under banneret

Lad os debattere elevernes og undervisningens forudsætninger for rummelighed frem for den ensidige KL-dagsorden. En dagsorden, som cirkler omkring nedjusteringer i budgetterne, før planen om den innovative omlægning af specialundervisningen er troværdig, og før den er gennemført med succes. Det handler om god ledelse og gennemtænkt velfærdsarkitektur.

Den kommende hovedstyrelse skal meget mere på banen i denne debat.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ