Debat

Forfejlet skolesyn

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I foråret 2006 gik lærerne i Danmark »langt for folkeskolen« for at advare mod konsekvenserne af de planlagte ændringer i folkeskoleloven og i formålsparagraffen.

Politikerne sad lærernes advarsler overhørig. Men man har lov at blive klogere. Man skal forstås som de uddannelsesansvarlige politikere. De skal dog have noget hjælp. Derfor er det glædeligt, at rigtig mange interessenter allerede har vist interesse for invitationen fra Anders Bondo Christensens og fra Danmarks Lærerforenings nyligt afholdte kongres om at indgå i et samarbejde med Danmarks Lærerforening om fremtidens folkeskole.

De uddannelsesansvarlige politikere bør nærlæse formålsparagraffen og lytte til dem, der har forstand på det med undervisning. Politikerne bør lytte meget mere til alle, der dagligt arbejder i folkeskolen. Og de bør lytte til de fremmeste og mest nytænkende erhvervsledere i Danmark. Disse erhvervsledere og lærerne har sagt det samme: Folkeskolens formålsparagraf signalerer et skolesyn, som fremtidens Danmark ikke kan være bekendt.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Grundlaget og rødderne for undervisningen er det skole- og menneskesyn, formålet indeholder. Med det formål, som vi har i dag, oplever vi en undervisningsform, der skal proppe viden ind i hovederne på eleverne. Vi oplever en undervisningsform, der i højere grad er bestemt på forhånd, fastlagt og i klare rammer. Undervisningens resultat skal kunne måles og testes, og svarene er på forhånd formuleret i diverse kanoner, der skyder dem i sænk, der ikke lever sig ind i værdikampen på den rette side.

Politikere bør erkende deres hidtidigt forfejlede skolesyn og lave formålsparagraffen om igen. Lærerne, eleverne og forældrene skal have mulighed for helt ned i grunden af folkeskolens menneskesyn at se, at her har eleverne mulighed for aktivt at tilegne sig kundskaber, så de bliver aktive medborgere i et moderne samfund.