Ros, der rykker

Et nyt mødeprincip har gjort ros hot og brokkekultur not. Alle møder på Baunebjergskolen indledes med syv minutter, hvor kun det positive må fremhæves. Det giver overskud og trækker selv »hjørnerotterne« ind på banen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Møder i pædagogisk råd - ja, det var jo ikke sådan noget, man ligefrem dansede hen til«, lyder det småsyrligt fra en lærer. Og det er nok ikke kun på Baunebjergskolen i Humlebæk i Nordsjælland, at armene ofte har været slået over kors eller hovederne nikket mere af træthed end af enighed. Men selv om klokken er 14.30, ser lærerne friske og forventningsfulde ud.

Den kollektive kovending skete omtrent samtidig med den nye skoleleders tiltræden sidste år. Med hende fulgte en bevidst, moderne ledelsesstrategi - og herunder mødeprincippet »7 minutter i den 7. himmel« som første punkt på alle møder. Med systemisk ledelsesteoris grundprincipper under armen gik skoleleder Gitte Graatang forrest med relevant ros og anerkendelse til medarbejderne. Alle, der vil af med roser eller en fortælling fra hverdagen, skal have taletid. Men tilgangen skal altid være positiv, lyder reglen.

Frem med hjørnerotterne

»Lidt for yndigt«, tænkte skeptikerne - men én efter én lod de sig alligevel rive med. Store grin og et hav af lodrette pegefingre afslører, at alle er med på himmelflugten.

»Det her rykker«, siger Annette Rasch Brethvad, der har været lærer på skolen i 30 år.

»Jeg synes, at det er en meget værdig måde at være sammen på. Jeg er glad for at høre historier om, hvad de andre laver, og hvordan relationerne fungerer på vores arbejdsplads. De syv minutter minder os om, at vi skal holde fokus på glæden og stoltheden over vores arbejde og arbejdsplads. Det er let at falde i og fyre energi af på brok over besværlige elever og irriterende forældre, men os skal de altså ikke få. Vi giver vores samvær et stort løft under de syv minutter - det giver overskud og trækker selv 'hjørnerotterne' ind på banen«, siger hun.

Hjørnerotter er, fortæller Annette Rasch Brethvad videre, et af lærerflokkens yndlingsudtryk. Det henviser med humor og kærlig ironi til konservative kolleger, der gerne brokker sig i hjørnerne. Himmelflugten havde kun været på programmet et par gange, før en kollega sprang ud som en »tidligere hjørnerotte, der havde overgivet sig til det positive«.

Effektiv damefims

Hvis der opstår billeder af store kram og rundkredse på nethinden, så er det ikke helt sådan. Da de syv minutter er gået, kan der stadig godt komme lidt krusninger på bølgerne, for eksempel når reglerne om booking af computerlokalet sættes til debat. Men selv om træerne denne gang ikke voksede helt ind i himlen, så holder de syv minutter 100 procent, mener tillidsrepræsentant Jørgen Cseh, der har været ansat i 32 år.

»Jeg må indrømme, at jeg har svært ved at få armene ned. Først tænkte jeg, at dét her - det var der lovlig meget 'damefims' over. Men det viste sig at være et glimrende initiativ, som folk tog til sig forbløffende godt. Vores psykiske arbejdsmiljø er i top, og det tror jeg skyldes, at vi bliver ledet på en anderledes måde. Ros og anerkendelse gør folk glade og stolte, og de syv minutter gør det lettere at få alle med. Samtidig har vi fået et frit og afslappet arbejdsmiljø - vi kan grine sammen med vores leder, men vi véd også, at hun er der, hvis vi får problemer. Mere kan man nok ikke ønske sig«, siger han.

Jørgen Csehs ord får opbakning i skolens årsrapport, hvor samtlige medarbejderrepræsentanter i samarbejdsudvalget skriver: »I syv minutter er der mulighed for at rose/værdsætte nogle af ens kolleger/ledelsen/forvaltningen/forældrene/you name it. Det har været en stor succes, og der har ikke været nogen problemer med at fylde tiden ud. At starte et møde på den måde løfter og letter stemningen og er i det hele taget kendetegnende for Baunebjergskolen anno 2007«, lyder det.

Gennemtænkt ledelsesteori

»Langhåret« og enkelt - men faktisk også et afgørende element i en gennemtænkt ledelsesstrategi, fortæller skolelederen:

»Kodeordene er anerkendelse og ros i rammer, som jeg kalder '7 minutter i den 7. himmel'. Min ledelse bygger på systemisk metode, coaching og en narrativ tilgang. Da jeg er meget optaget af moderne ledelsesværktøjer, metoder og teknikker, tror jeg på, at vi med den gode fortælling kan slette alle gamle, negative historier om skolen. Når vi holder op med at føle os tilsidesat, misforstået eller uretfærdigt behandlet, vælter de positive historier om skolen og vores arbejdsplads ind«.

»De syv minutter var et konkret forsøg, som fungerer over al forventning. Gennem en anderledes dagsorden med et anderledes fokus forebygger vi, at fejlfinderi og brokkekultur bliver toneangivende på vores arbejdsplads. Man kan godt sige, at vi sætter janteloven ud af kraft. Når vi deler hinandens små og store succeser, bliver det tydeligt, hvor meget vi har at være stolte af og glæde os over«, siger hun.

Og god energi er noget, medarbejderne har brug for. For skolen kæmper med et alvorligt imageproblem som en skole med faglige problemer og relativt mange svage elever og familier, forklarer skolelederen. Men hun er overbevist om, at man kan ændre fremtiden, så skolen får et »velfortjent image som en visionær, fagligt i orden, rummelig skole med højt trivselsniveau for alle«, siger hun.

»Jeg har fuld tillid til mine medarbejderes resurser og potentialer - og til at vi sammen fortsætter med at udvikle dem. De syv minutter danner et godt grundlag for at fortælle om den proces. Gode historier skaber et godt image - og et mere positivt image vil ændre vores selvopfattelse. Vi er godt i gang med selv at skabe den positive spiral, som gør fremtiden lysere på Baunebjergskolen«, siger Gitte Graatang optimistisk.

Gitte Graatang er 44 år og har arbejdet med skoleledelse i 13 år, heraf de seks år som skoleleder. Hun har blandt andet diplomuddannelsen i ledelse og deler gerne sine erfaringer og tanker om ledelse i teori og praksis med interesserede.Tak fordi .

Lærer: En stor tak for den dejlige sommerferiefrokost, som nogle kolleger havde taget sig tid til at arrangere. Det var en super måde at begynde sin ferie på.

Lærer: Tak til pedellerne for at have hængt nye knager og lamper op - og for at have sørget for alt omkring de nye toiletter. Her er så pænt, og det er rart at komme tilbage til.

Lærer: Tak til ledelsen for det meget informative brev, vi modtog inden skolestart. Det gør det synligt, hvad der skal ske, og fremmer følelsen af fælles ansvar.

Lærer: Tak til alle, der har vist interesse og hjælpsomhed i forbindelse med de problemer, jeg har haft med min klasse. Lærer: I går var jeg i den syvende himmel, da alle os fra skolefestudvalget mødtes spontant. Vi var meget veloplagte, og ideerne fløj rundt, så jeg var helt høj bagefter. Tak for det.

Lærer: Jeg vil gerne sige, at det var vigtigt, godt og rigtigt prioriteret, at vores leder tog tid til at gå rundt i samtlige klasser her ved skolestarten.

Skoleleder: Jeg vil gerne sige tak til vores tillidsmand for vores uproblematiske, forrygende og underholdende samarbejde.

Nyansat lærer: Jeg er normalt rigtig god til at geare ned og holde sommerferie. Derfor vil jeg gerne sige tak, fordi jeg har lyst til at komme tilbage og se alle jer igen.