Anmeldelse

EU på skemaet

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Samarbejde på tværs af landegrænser kan ikke anbefales varmt nok. Folkeskolelovens allerførste paragraf angiver, at et af skolens formål er at give eleverne forståelse for andre lande og kulturer. Med de muligheder for billige rejser, der er på markedet i dag, er der ingen grund til, at denne forståelse skal formidles på anden hånd.

Fakta:

Titel: EU på skemaet

Type: Diverse

Forlag: CiriusEuropa-KommisionenUni-C

Dette ringbind er et forsøg på at samle de vigtigste materialer og link, som en række informationskontorer under EU har udgivet i de senere år. Det er et rigtig godt materiale til det lærerteam, der vil give den internationale dimension en god plads i undervisningen. Nemt og overskueligt er det ikke, det kræver disciplin af brugerne at få alle de umage bøger og brochurer tilbage i det rigtige chartek efter brug. Men anvendt med tålmodighed kan man skaffe sig stor viden og en slags overblik over de mange gode muligheder. Det tager tid at sætte et holdbart samarbejdsprojekt i søen, men resultatet bliver et undervisningsforløb, eleverne aldrig glemmer.

Jeg mener, at det er vigtigt at skelne mellem undervisning i europæiske emner, herunder landenes sprog, geografi og kultur, og så undervisning om EU og dens institutioner samt den politiske debat om EU-spørgsmål. Pakken her indeholder stof til begge dele, men hvor der næppe er grund til skepsis over for den gode håndbog i e-twinning og Cirius' oversigt over mulighederne for tilskud til efteruddannelse af lærere, skal man være opmærksom på, at nogle af de andre materialer er partsindlæg, altså bureaukratiets opfattelse af sig selv. De kræver supplement af andet undervisningsmateriale.

Pas godt på lærerværelsets eksemplar. Og giv så jeres elever noget luft under vingerne.