Debat
0   236

Magiske tal

Ishøj-undersøgelsen, som refereret i Folkeskolen nummer 1/2, viser blot endnu en gang, at tal bruges magisk. Det ser umiddelbart ud til, at de matematiske, faglige forudsætninger glimrer ved deres fravær. Hvis Kirsten Balle havde været interesseret i en seriøs og lødig undersøgelse af et sagsforhold, ville hun vide, at beviser for årsagsvirkningsforhold ikke kan klares ved hjælp af statistik over svar på tilfældige spørgsmål.

Det er mere end ærgerligt, at et så vigtigt område som uddannelse bliver viklet ind i pseudovidenskabelig omgang med tal.

Artiklen fortsætter under banneret

Det fremsatte lovforslag om Danmarks Evalueringsinstitut ser ganske fornuftigt ud. Det kunne gå hen og blive den forskningsinstitution, der yder lærerprofessionen retfærdighed, hvis det udvikler seriøse og lødige beskrivelsesmetoder. Ikke mere pseudo. Der er brug for sandfærdig omgang med tal og ord.

Birgitte Borgen Marcussen

Gentofte


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ