Debat

Magiske tal

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ishøj-undersøgelsen, som refereret i Folkeskolen nummer 1/2, viser blot endnu en gang, at tal bruges magisk. Det ser umiddelbart ud til, at de matematiske, faglige forudsætninger glimrer ved deres fravær. Hvis Kirsten Balle havde været interesseret i en seriøs og lødig undersøgelse af et sagsforhold, ville hun vide, at beviser for årsagsvirkningsforhold ikke kan klares ved hjælp af statistik over svar på tilfældige spørgsmål.

Det er mere end ærgerligt, at et så vigtigt område som uddannelse bliver viklet ind i pseudovidenskabelig omgang med tal.

Det fremsatte lovforslag om Danmarks Evalueringsinstitut ser ganske fornuftigt ud. Det kunne gå hen og blive den forskningsinstitution, der yder lærerprofessionen retfærdighed, hvis det udvikler seriøse og lødige beskrivelsesmetoder. Ikke mere pseudo. Der er brug for sandfærdig omgang med tal og ord.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Birgitte Borgen Marcussen

Gentofte