Anmeldelse

Danish Dynamite

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den umiddelbart modsætningsfyldte konstellation mellem en ældre mand (Aksel) og en ung nydansker (Wassim) tages under behandling i teaterstykket. Vi skal som tilskuere, til at begynde med, lokkes med på denne kontrapunktiske atmosfære. Wassim bliver mistænkeliggjort som kriminel og er ualmindeligt påtrængende, hvorimod Aksel er afvisende. Hvilket ikke kan undre, da de befinder sig i Aksels lejlighed.

Fakta:

Titel: Danish Dynamite

Type: Teater

Forlag: Opgang2 turnéteater

I stedet for at konflikten tilspidses, bliver den opløst, så de to personers personlige problemstillinger bliver fortalt gennem dialog, monolog og en række videoindslag. De står tilbage som først og fremmest mennesker, der har lært af hinanden på trods af kulturelle skel og alder.

Temaet er klart. Næsten for klart for undertegnede. Dette hænger sammen med, at vi dagligt gennem diverse medier bliver fodret med betragtninger om tvangsægteskabelige tvister, generationskløfter og fordomme angående etnicitetsproblemer og integration. Forskelle, som afføder frygt og manglende lyst til at komme hinanden i møde. Debatten er allestedsnærværende, men skal på den anden side heller ikke neddæmpes - slet ikke for den yngre generation, som skal ud og være voksne og tage videre stilling til en realitet i dagens Danmark. Men med knap så meget sprængfarlig dynamit med i bagagen.

Det vil absolut være oplysende for elever i 7., 8., 9. og 10. klasse at se "Danish Dynamite". Forestillingen kan nemlig bruges som katalysator for at diskutere fordomme og forskelle. Der er til stykket udarbejdet et lettilgængeligt undervisningsmateriale ved Mette Thue. Materialet byder på interview med skuespillere og instruktør/manuskriptforfatter, som også dykker ned i skuespillerens og instruktørens arbejde. Selve undervisningsoplægget handler stort set om kærlighedens betingelser med henblik på tvangsægteskab og traditionel dansk ægteskab. Opgaverne er pædagogisk godt formidlet og kan være med til at fremhæve analyse- og kreativitetsberedskabet hos eleverne.