Anmeldelse

Akvarel trin for trin

Akvarel trin for trin / Tegning trin for trin

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Akvarel trin for trin" og "Tegning trin for trin" er to håndbøger om henholdsvis akvarel og tegning. Bøgerne giver grundig vejledning i teknikker og materialer inden for deres respektive områder og er tillige veludstyrede hvad angår illustrativt materiale, der trinvist visualiserer fremgangsmåderne. Bøgerne rummer desuden opslag, som betegnes billedgalleri med kunsthistoriske eksempler inden for bøgernes genstandsfelter, og nyttige ordlister.

Fakta:

Titel: Akvarel trin for trin

Forfatter: Glynis Barnes-Mellish

Oversætter: Thomas Holst

Pris: 169 kroner

Sider: 128 sider

Serie: Politikens bog om

Type: Bog

Forlag: Politikens Forlag

Titel: Tegning trin for trin

Forfatter: Lucy Watson

Oversætter: Sissel Bergfjord

Pris: 169 kroner

Sider: 128 sider

Serie: Politikens bog om

Type: Bog

Forlag: Politikens Forlag

Bøgerne henvender sig til nybegyndere og giver basale indføringer i tegning og akvarel og den dertil hørende terminologi. De kan muligvis være inspirerende for billedkunstlærere som opslagsværker. Men efter min mening findes der mange mere inspirerende og aktuelle bidrag til billedkunstundervisningen i dag end disse to uinspirerende og verdensfjerne udgivelser. Bøgernes glatte, syntetiske finish står i en paradoksal modsætning til det sanselige praktiske felt, de introducerer til. Og sammen med det neutrale og kedsommelige motivvalg kan de effektivt benyttes til at dræbe enhver elevs interesse for billedkunst og lyst til at udtrykke sig visuelt. De bærer tydeligt præg af ubearbejdede oversættelser. Jeg savner tillige nutidige eller i det mindste nyere eksempler, der kunne have været med til at demonstrere de to mediers aktualitet. Tegning er et hyperaktuelt medie på samtidskunstscenen, hvad eksempelvis Louisianas udstilling "ON LINE" sidste år demonstrerede med både nationale og internationale kunstneres værker.