Debat

Ikke alt kan skæres over samme læst

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Svar til Tom Lauridsen (Folkeskolen nummer 24): Lærerne i den danske folkeskole gør et stort arbejde. Hver eneste dag. Lærerne har med deres uddannelsesmæssige baggrund de værktøjer, der skal til for at give eleverne individuel undervisning. For alle faggrupper sker der en justering af arbejdsindsatsen i forhold til, hvor krævende en arbejdsopgave er, det er helt naturligt for at udføre arbejdet fleksibelt og effektivt. En borgmester forbereder sig forskelligt til forskellige typer møder. Årets budgetforhandlinger tager længere tid at forberede for borgmesteren end et møde om en ny belægning i gågaden.

Det samme gælder også lærernes forberedelsestid. Ikke alt kan skæres over samme læst. Alle timer skal naturligvis forberedes for at opnå kvalitet i undervisningen, og det tager tid. Men tager forberedelsen absolut altid den samme tid uanset fagenes forskellighed, elevernes faglige styrke og motivation, lærerens erfaringer og personlighed? Jeg tror det ikke.

Ikke alle undervisningssituationer er lige belastende. Faktisk er jeg ret sikker på, at lidt mere skæven til den enkelte medarbejders styrker og svagheder, i forhold til de undervisningsopgaver den pågældende skal udføre, vil medvirke til medarbejdertilfredshed og et godt arbejdsmiljø. Til gavn for det samlede lærerkollegium på skolerne og til gavn for eleverne.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det handler ikke om kynisme, men om sund fornuft.