Debat

Ønsker skriftlige prøver tilbage

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg vil gerne have mulighed for at kunne vælge skriftlige udtræksprøver frem for mundtlige ved folkeskolens afsluttende prøve sommer 2008. Og ja, jeg er udmærket klar over, at det netop er kollegers ønske om mundtlighed, der har skabt mit problem.

Jeg underviser i kristendom, historie og samfundsfag i skolens to 9.-klasser. Ugentligt er det to lektioner i samfundsfag og én i henholdsvis historie og kristendom. Ikke meget, når 9. skoleår er skoletidens korteste.

De to klasser har jeg ikke tidligere undervist i, og jeg kan derfor vanskeligt forestille mig, hvordan jeg, i løbet af bare ét skoleår, skal kunne nå nok stof igennem, til at kunne udarbejde minimum 16 prøvespørgsmål i alle tre fag i begge klasser.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Inden sommerferien havde jeg min daværende 9. klasse i dansk, historie, kristendom og samfundsfag. De tre småfag kom ikke i udtræk, men vi havde i løbet af året arbejdet med og var forberedt på skriftlighed. Indrømmet, jeg var fra begyndelsen ikke glad ved, at de tre fag nu skulle være skriftlige, men jeg skiftede snart standpunkt, da jeg først havde set prøveoplæggene. Skrækvisionen var test af en masse paratviden, men til min store overraskelse var det bragende gode emner og problemstillinger, der var taget op her. Faktisk endte jeg med at synes, at skriftlige prøver i de tre små fag var en rigtig god idé.

Min skole ligger i et såkaldt ghetto-område, i år har jeg 26 konfrontationstimer, og jeg mener selv, at jeg har nok at rive i. At skulle udarbejde mundtlige prøver i tre så små fag er i min situation helt uoverskueligt, og jeg kan mere end nogensinde forstå Lise Clausen (Folkeskolen nummer 17/2007), som måtte opgive lærergerningen på grund af stress.

Powered by Labrador CMS