Debat
0   97

Træls at være imod altid

I en leder i JydskeVestkysten for nylig hed overskriften: »Lærerfagets største problem«. Citat: »Anders Bondo Christensen synes per refleks og helt automatisk at være imod alle forslag og ændringer, som den borgerlige regering gennemfører«.

Jeg er tilbøjelig til at give lederskribenten ret. Vi skal ikke tækkes regeringen med smil og ja-sigeri. Men måske skulle vi en gang imellem være positive over for nye tiltag.

Artiklen fortsætter under banneret

Endnu et citat fra avisen: »... og når han (Anders Bondo. Redaktionen) konstant fortæller, hvor umulige arbejdsvilkår lærerne har, påvirker han selvfølgelig en masse unge, som overvejer at blive lærere, og der er næppe nogen tvivl om, at han også skræmmer nogen væk«.

Overenskomst 08 står for døren. I top er lønkrav, men også krav om bedre arbejdsforhold prioriteres - og det med rette. Kunne vi ikke - til en forandring - fortælle, at vi faktisk er rigtig glade for vores job? For hvis vi i stedet fortæller den gode historie om at være lærer, risikerer vi:

- at unge, der skal vælge job, tror på det og vælger lærerarbejdet

- at politikerne bliver mere forstående

- at forældrene er mere trygge og tilfredse

- at vi selv bliver mere tilfredse - glæde smitter.

Vi har hårdt brug for flere unge engagerede, glade, dygtige lærere - det får vi ikke ved at fortælle, at det er et forfærdeligt job med en elendig løn og utålelige arbejdsvilkår.

Vi har brug for positivt indstillede politikere - arbejdsgivere, der anerkender vores job og indsats - hvis vi vil opnå et positivt resultat ved Overenskomst 08.

Og vi har selv brug for at vise vores stolthed over og glæde ved jobbet - ikke kun på lærerværelserne, men også i medierne. Jeg taler ikke for lalle-gladhed, men for ikke at være bange for at vise den glæde og stolthed, der vitterlig er til stede.

Det er da træls at være imod altid.

Svar

Kære Astrid Fribo.

Synes du, at det havde været en god idé, hvis de nationale test var blevet grundigt afprøvet, og vi i fællesskab havde vurderet, hvad testene kunne bruges til, i stedet for hovedkulds at sætte testprogrammet i værk, som det skete i foråret?

Synes du, det havde været en god idé, hvis det i højere grad havde været op til den enkelte skole at vurdere, hvordan elevplaner kunne bruges i forældresamarbejdet, i stedet for at beslutte, at lærerne skal bidrage til elevplanen til samtlige elever i samtlige fag på samtlige klassetrin?

Synes du, at det er mere fornuftigt, hvis skolelederne bruger deres tid på et kvalitetssystem, der kan bruges til dialog med kommunalbestyrelsen om skolens problemstillinger, i stedet for at bruge tiden på at skrive kvalitetsrapporter?

Det er blot tre eksempler på, hvordan vi har givet et positivt gennemtænkt medspil på de dagsordener, der har været til debat. Det er faktisk sket på samtlige områder. At en eller anden forkølet lederskribent bevidst vælger at overse det, kan jeg måske godt forstå, men at det samme gælder for en tillidsvalgt i Danmarks Lærerforening, undrer mig en del.

Lærerarbejdet er helt fantastisk - lad os sørge for at skabe nogle gode vilkår for det.

Anders Bondo Christensen, formand for DLF


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ