Lærere skal gøre mere ud af undervisning i forbrug

Folkeskolen skal ifølge de bindende mål undervise eleverne i mediepåvirkning, økologi og forbrug. Undervisningsministeren og forbrugerministeren vil nu have undersøgt, om lærerne gør det i tilstrækkeligt omfang.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Efter planen skal regeringens forbruger-taskforce melde tilbage til de to ministre til november.

"Det er vigtigere end nogen sinde at ruste børnene til at være forbrugere. De har fået større indflydelse på familiens købsbeslutning, og de skal klædes på til at tackle den kommercielle verden, de møder. Det er blandt andet folkeskolens opgave at tage sig af den undervisning. Ligesom det er folkeskolens opgave at socialisere eleverne til at være borgere i demokratiet", siger kontorchef i Forbrugerstyrelsen, Kenneth Skov Jensen, til Kristeligt Dagblad.

Forbrugerrådet ser positivt på idéen om en styrket forbrugerundervisning i folkeskolen. Rådets formand, Camilla Hersom, peger på, at det særligt er vigtigt, at børn under 12 år får et klart billede af, hvad markedsføring er, da den i stigende grad bliver rettet mod yngre børn. Samtidig viser undersøgelser, at børn skal være over otte år for at forstå, hvad en reklame er, og hvad den gør ved en.

Danske forældre påtager sig ansvaret

Norge skrev sidste år forbrugerundervisning ind i grundskolens læreplaner, og det skæver den danske taskforce til. Men ifølge Kristeligt Dagblad mener hverken DLF eller formanden for seminarielærerne, Jette Schmidt, at det kan være skolernes opgave at undervise mere i forbrug.

Det er danske forældre enige i. De stoler i højere grad end svenske og norske forældre på, at børn er kompetente forbrugere. Samtidig vil de selv klæde børnene på til at være forbrugere end at overlade opgaven til det offentlige. Det viser en undersøgelse fra Statens Institutt for Forbrugsforskning i Norge.

"De danske forældre mener, det er deres eget ansvar at lære børn om forbrug. Det er et privat anliggende og ikke en offentlig opgave. Norske og svenske forældre mener, staten skal passe på vores børn og tage sig af det", siger cand.soc. Ragnhild Brusdal, der står bag undersøgelsen.

De seks temaer, som børnene skal undervises i gennem grundskolen i Norge er personlig økonomi, rettigheder og pligter, kommerciel påvirkning, forbrug, miljø og etik og produktsikkerhed.

Læs mere

Powered by Labrador CMS