0   99

Følg manualen

Ny Start er en ny socialpædagogisk metode i Danmark

Alene ordet 'manual' vil få de fleste pædagoger til at stejle, når det handler om at hjælpe unge mennesker med store sociale problemer. Men om ganske kort tid frigiver Socialministeriet en manual til social færdighedstræning af unge på kognitiv basis, en helt ny metode i Danmark.

'Det er meget usædvanligt i den socialpædagogiske verden at arbejde med en 'manual' med et nøjagtigt antal nøje beskrevne lektioner. Men man har netop i den pædagogiske verden svært ved at fastholde en metode stringent, fordi det er en, der findes inde i hovedet på læreren eller pædagogen, og så sker der det, at virkeligheden påvirker én og slår nogle ting i stykker, og efter ganske kort tid følger man ikke længere metoden. Men det kan ikke hjælpe, at vi bliver ved med at rode rundt uden at vide, hvad det er, vi gør - socialt arbejde skal være professionelt, og derfor skal man følge sin metodik', siger psykolog Per Hensen, der har udviklet det sociale færdighedsprogram Ny Start. Han er forstander for den selvejende institution Askovgården i København og har arbejdet med unge i mange år. For nogle år siden blev han af Kriminalforsorgen bedt om at vurdere et canadisk program, som han blev meget begejstret for og har været med til at gennemføre i et par danske fængsler.

Artiklen fortsætter under banneret

'I England, USA og Canada har man arbejdet kognitivt i 20 år, det vil sige, at man arbejder med læring, både når det gælder det personlighedsmæssige og de sociale færdigheder. Men her i Danmark er det nyt', fortæller Per Hensen. Baseret på gode erfaringer i fængslet mente han, at det måtte være en endnu bedre ide at sætte ind over for teenagere med risiko for at havne i en kriminel løbebane. Han præsenterede sine tanker for Socialministeriet, som slog til, og i løbet af trekvart års orlov fra sin stilling udarbejdede han manualen til Ny Start med assistance fra socialpædagog Gitte Høck og en følgegruppe af folk fra fire forskellige kommuner.

Forskningsprojekt

Der begyndte pilotprojekter med 21 unge mellem 11 og 17 år i fire kommuner i begyndelsen af 1998. Samtlige forældrepar accepterede at give forskere indblik i familiens sociale sag og lade deres børn teste af psykologer, der blandt andet kunne konstatere, at en del af de unge var såkaldt tidligt skadede og meget impulsstyrede. Netop tendensen til at lade sig styre af følelser og ty til vold som middel forsøger man i projektet at ændre ved at lære de unge at stoppe op, tænke og så handle ud fra nogle overvejelser om, hvilke konsekvenser deres handlinger kan få for dem selv og for andre. Sidst på året i år vil de 21 unge og en kontrolgruppe på 13 igen blive testet, og i begyndelsen af år 2000 vil man kunne offentliggøre resultaterne og endeligt vurdere effekten af programmet.

Halvvejs igennem pilotprojektet er den oprindelige manual blevet justeret, og programmet kogt ned til et et-årigt forløb, da det har vist sig at passe bedre ind i kommunerne. Den nye manual frigives om kort tid af Socialministeriet, og Askovgården tilbyder så i samarbejde med Den Kommunale Højskole 14 dages instruktørkurser til lærere, pædagoger og andre, der arbejder med unge i risikozonen.

kara


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet