Godt, du kun slog i maven

Før slog de hinanden. Nu har otte obs-klasse-drenge i Hjørring lært at stoppe og tænke

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det var godt, at du kun slog ham i maven.

Lærer Jesper Maibom syntes selv, det lød helt vanvittigt, at han roste en dreng for at slå en klassekammerat i maven. Men drengen havde gjort, som han havde lært - lige da han skulle til at stikke kammeraten en knytnæve i hovedet, stoppede han, tænkte sig om og sænkede hånden til et lille slag i maven. 'Stop, tænk, handl' er sloganet i det sociale færdighedsprogram Ny Start, som obs-klassen i Hjørring med otte 11-15-årige drenge nu har arbejdet med i knap et år. I den tid er der blevet meget længere mellem slåskampene og konflikterne i klassen, og drengene, der før var anspændte og på vagt hele tiden, har fået overskud til at lære hinanden at kende som kammerater og besøge hinanden i fritiden.

Den dag Folkeskolen besøger Holmegårdsskolen, er der en næsten salig stemning blandt de otte drenge, da de kommer ned i klassens tre små lokaler i kælderetagen. Håret er fugtigt og kinderne ildrøde efter idrætstimen, og smilene er brede:

'Vi havde bare en kanon fodboldkamp!'

Klassen har to lærere på fuld tid, Jesper Maibom og Dan Toft, og en tredje i otte timer ugentligt, Gustav Thygesen. Han stråler også og fortæller, at han var dommer i kampen:

'Men der var ikke noget at være dommer for - der var kun ét frispark!'

Jimmi Pedersen, 13, vil gerne fortælle om, hvad Ny Start har betydet for ham. Men i første omgang er han ikke meget for at sige, at han ikke slås så tit mere. Hvis der er en, der provokerer, en der er 'lam', så slår han. Siger han. Indtil lærer Dan Toft kommer hen og deltager i samtalen. Så siger han:

'Det er ikke altid de andre, der provokerer - det er klart. Men det skal altid lyde sådan!'

Han mener selv, at en af grundene til, at han er kommet i obs-klasse, er, at han altid blev uvenner med sine lærere. Faktisk har han kastet en stol i hovedet på en lærer:

'Jeg blev simpelthen så sur på den kælling. Hun var bare så lam! Det har jeg ikke fortrudt!' siger han. Men da Dan Toft spørger, hvad han ville have gjort i dag, svarer han:

'Så ville jeg ikke gøre noget, så ville jeg bare gå ud'.

Så lyset

Jimmi kan ikke læse og gjorde før i tiden heller ikke ret meget for at få det lært. Men under en lang snak med Dan Toft i klassens sofa, hvor han blandt andet fortalte, at han vil være taxachauffør, skiftede han mening:

'Det var dengang, jeg så lyset', griner han og fortæller, at han nu har taget rigtig hårdt fat på at få det lært.

Der er nemlig ikke noget i vejen med evnerne hos obs-klasse-eleverne. Det er børn med indlærings-, adfærds- og følelsesmæssige problemer. Mange af dem har vanskelige forhold hjemme, de er såkaldte risikobørn, der godt kunne ende i de problemer med kriminalitet og vold, som præger de noget ældre teenagere, der er med i Ny Starts tre andre pilotprojekter rundt om i Danmark. Det er også noget af det, Jesper Maibom og Dan Toft taler med drengene om, at de valg, de foretager hver dag, faktisk har konsekvenser for deres fremtid.

Drengene kan selvfølgelig stadig have dårlige dage. Denne dag var Dennis Christensen på 14 år anspændt og aggressiv fra morgenstunden, og det smittede hurtigt af på resten af klassen. I stedet for at skælde ud og kræve ro fortalte Dan Toft, at han havde lagt mærke til, at Dennis havde det skidt, og spurgte ham, om det var, fordi han gik og tænkte på sit livs første jobsamtale senere på dagen. Det var det selvfølgelig, og snakken fik Dennis til at slappe af - og mirakuløst nok faldt der også ro over resten af klassen.

Charme, selvtillid og . . .

Rollespil er et af de gennemgående elementer i Ny Start. Før Dennis' jobsamtale forsøger han sig som jobansøger i et rollespil med Jesper Maibom som arbejdsgiver. Han bliver noget mundlam, da han bliver spurgt, hvorfor han egentlig synes, Jesper skal ansætte ham, men scorer point på, at han er villig til at starte med det samme. Og han får masser af lærer-ros, fordi han huskede at kigge arbejdsgiveren ind i øjnene. Der bliver også grinet, og en af kammeraterne fortæller Dennis, at han har, hvad der skal til, charme, selvtillid og lækkert hår! Ros og humor er vigtige elementer i projektet.

En time senere sidder Dennis over for en rigtig arbejdsgiver på en restaurant i byen og får som klassens første elev et fritidsjob, der også giver ham noget at tage sig til om eftermiddagen, efter at han er blevet for gammel til fritidsklubben.

Tidligt i Projekt Ny Start bad Jesper Maibom og Dan Toft drengene om to og to at fortælle hinanden om en rigtig god oplevelse.

'Det kunne de ikke. Enten var de faldet og havde slået sig, de havde fået skældud, eller de var endt med at komme for sent til bussen, og så var det bare noget lort. Derfor har vi optaget dem på video, når vi har været ude på 'virkelighedsbesøg', så de bagefter kunne se, at de faktisk havde siddet og hygget sig for eksempel på computerkafeen', fortæller Dan Toft.

En tur, hvor drengenes forældre også var inviteret, til superligakamp AaB-Brøndby og en prøvetime i den lokale golfklub er nogle af de oplevelser, drengene har fået som led i Ny Start. De har også været på besøg hos Falck og i AaB's supporterklub, hvor drengene interviewede reddere og supportere om kammeratskab. Og projektet blev indledt sidste forår med en uges lejrskole på Vigsø Feriecenter, der stadig står som en kæmpe oplevelse for drengene, selvom det var hårdt i starten at skulle koncentrere sig og snakke om følelser i flere timer hver dag.

Vigsø-turen var indledning på projektets læringsfase, fem måneder, hvor elevernes skoleskema var suspenderet mandag, onsdag og fredag til fordel for rollespil, samtaler i rundkreds og de såkaldte virkelighedsbesøg. I dette skoleår er de almindelige skolefag tilbage på skemaet, men ind imellem, når en af drengene har et problem hjemme eller i skolen, eller når der er optræk til ballade, så triller lærere og elever kontorstolene ind i det ene lokale og taler om, hvordan det kunne være smart at handle i den pågældende situation.

Det er ikke altid de andre, der provokerer - det er klart. Men det skal altid lyde sådan!

Powered by Labrador CMS