Folkeskolens leder:

Tid til handling

Underrubrik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Vi har brug for masser af håb. Og håb, det er jo bare et ord, hvis man ikke gør noget, handler, prøver at lave det om, som skal laves om. Ellers er håbet jo bare en seng, hvor man sover direkte ind i katastrofen.'

Wolf Biermann

- Han har med garanti tænkt på alt andet end danske læreres arbejdstidsaftale - og hvem gør i øvrigt ikke gerne det? Men Biermann-citatet passer alligevel ganske godt til situationen. Det er alvor nu, der skal laves om på aftalen. Det viser de mange meldinger fra det politiske landskab.

- Der skal findes en ny, langtidsholdbar løsning, ellers vil problemerne ligge som en tikkende bombe under aftalesystemet ved de næste overenskomstforhandlinger, siger en række arbejdsmarkedsforskere til Folkeskolen. Det nytter ikke kun at sige nej - og så håbe på, at det hele går over. For det gør det ikke. Der skal handles.

- Den vurdering deler man i Danmarks Lærerforenings hovedstyrelse, så derfor spiller man nu aktivt ud.

- Arbejdsgiverne har stirret sig gale på den tekniske opdeling i U-, F- og Ø-tid, som de selv for år siden var de ivrigste fortalere for. Dengang ville de kontrollere lærerne, men i dag taler de om pædagogik, udvikling og kvalitet. Så nu tager DLF dem på ordet, og det er som bekendt det farligste sted, man kan tage folk.

- 'Så lad os lave en arbejdstidsaftale, der handler om pædagogik, udvikling og kvalitet', siger DLF til de kommunale arbejdsgivere; og når de specielle forhandlinger om lærerområdet går i gang, præsenterer Anni Herfort dem for kravet om en aftale, som tager udgangspunkt i den pædagogiske hverdag, som folkeskolens lærere og ledere kender i dag, og som samtidig er fremtidssikret ved at understøtte den skoleudvikling, der også er i fuld gang.

- I stedet for UFØ skal lærerne have et professionelt råderum til planlægning og gennemførelse af undervisningen og de øvrige læreropgaver. En ny model må selvfølgelig indrettes, så den passer til det bredere undervisningsbegreb, som er forudsat i folkeskoleloven. Der skal være plads til både traditionel faglig formidling, tværfagligt arbejde og projektforløb. Der skal være tid til team-samarbejde. Og for at lærerne - samlet og hver for sig - skal kunne levere det kvalitetsarbejde, som alle efterlyser, skal aftalen garantere, at den enkelte lærer får tid til forberedelse og alle andre læreropgaver.

- Hvis arbejdsgiverne melder positivt tilbage på det udspil, er der noget at have håbet i.

-th

Læs side 10, 12 og 14

Aftalen skal garantere, at den enkelte lærer får tid til forberedelse - og alle andre læreropgaver

Powered by Labrador CMS