Anmeldelse

Skoleelever med epilepsi

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En indbydende og let tilgængelig lille håndbog, der er fint illustreret af elever fra Børneskolen, Dianalund.

Fakta:

Titel: Skoleelever med epilepsi

Type: Bog

Forlag: Videnscenter om epilepsi

Denne håndbog bør bestemt indgå i enhver skoles pædagogiske samling, hvad der også er økonomisk muligt, da bogen kan rekvireres gratis på www.epilepsi.dk

Håndbogen fokuserer udelukkende på de elever med epilepsi, der har indlæringsproblemer, men giver også en generel beskrivelse af feltet, og hvordan skolen bør forholde sig til det.

Problemerne opdeles som vanskeligheder ved hukommelse, opmærksomhed og koncentration, aktivitetsniveau, indlæring, sprog og kommunikation samt adfærd. Til hvert afsnit er der en beskrivelse af problemfeltets kendetegn, eksempler på forekomst og mulig årsag samt en pædagogisk vejledning til, hvordan vanskelighederne kan imødekommes eller omgås. De anviste pædagogiske metoder og arbejdsformer kan for de flestes vedkommende anvendes i almindelige undervisningssituationer og være en del af lærernes beredskab for generelt at styrke undervisningen, således at alle elever lærer mest muligt. For både elever med epilepsi og andre elever med særlige behov gælder det om, at læreren indtænker eventuelle individuelle tiltag i undervisningens helhed, på en sådan måde at disse elever ikke alene kan lære i og af fællesskabet, men også får mulighed for at bidrage til den fælles læring. Jo færre særordninger og segregerende tiltag eleverne bliver mødt med, jo mindre er risikoen for dårlig trivsel og eksklusion.