Folkeskolens leder:

Det virker – måske

Tosprogede.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Videncentret for tosprogethed, UC2, og Rambøll Management har udsendt en første delrapport om undervisning af tosprogede. Men selv om forskerne udtrykkeligt skriver, at de »ikke har fundet columbusægget«, er det alligevel sådan, undersøgelsen er blevet præsenteret i medierne. Det er ærgerligt, for rapporten giver et nuanceret billede af kommuners og skolers udfordringer og muligheder. Det indledende citat handler om, at nogle skoler bruger »særlige eksperter i dansk som andetsprog«, mens andre giver hele personalet kompetencerne. Begge veje virker - eller virker ikke! Som man skriver: »Det var ikke muligt på tværs af skolerne at identificere den liste af konkrete redskaber, som skoler med mange tosprogede elever skal iværksætte for at styrke undervisningen og påvirke elevsammensætningen«.

Det interessante er så, hvordan, hvornår og hvorfor noget lykkes. Det står klart, at kommuner og skoler skal sætte ind, længe før gruppen af tosprogede bliver stor, og længe før resursestærke forældre flytter deres børn. Når den kommunale opbakning til ledere og lærere er der, viser det sig til gengæld, at »sammenhold og optimisme virker«.

-th

»Vores analyser viser, at begge veje kan virke - men også det modsatte« Fra rapporten »Dette virker på vores skole«