Forældreengagement rykker

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det har en statistisk signifikant positiv virkning på børns læring, at deres forældre støtter dem, hjælper dem med lektierne og engagerer sig i deres skolegang, viser et systematisk review fra det internationale Campbell-samarbejde, som har analyseret en stribe, især amerikanske, forskningsresultater fra de seneste 40 år.

Effekten er så stor, at forskerne anbefaler, at man politisk bør tænke forældrene ind i arbejdet for at forbedre børns læse- og regnefærdigheder. De former for forældre-involvering, der gav størst bonus på elevernes læring, var, når forældrene stillede deres børn en form for belønning i udsigt og programmer, hvor forældrene er blevet undervist i, hvordan de kan hjælpe deres børn. Det er inden for læsning, at forskerne har set de største resultater af forældrenes indsats.

Reviewet »Approaches to Parent Involvement for Improving the Academic Performance of Elementary School Age Children« er omtalt på www.dpu.dk/clearinghouse og kan hentes på www.campbellcollaboration.org