Debat

Hvorfor på universiteterne?

Aarhus Universitet vil uddanne lærere, men den uddannelse hører hjemme på seminarierne, mener rektor Nils-Georg Lundberg, der her er i >clinch< med prodekan Claus Holm

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For tiden tales der meget om den negative folkeskoledebats betydning for rekrutteringen til læreruddannelsen. Og det er da også rigtigt, at debatten giver lærerjobbet et dårligt image. Men handlede det kun om image, så var sagen simpel: sæt et reklamefirma på sagen. Det har været forsøgt; og man kan ikke sminke sig ud af problemerne. Sagen er, at læreren har sat sin position som vidensejer og vidensautoritet over styr med ideen om enhedslæreren. Og uanset de sidste ti års tilløb til et opgør med enhedslæreren i form af øget fag- og aldersspecialisering så er det ikke nok. Der skal et meget mere radikalt spring til. Et spring, der giver lærerne et relevant uddannelsesforspring og den vidensautoritet, som de ikke har i dag.

Universiteterne har nu meldt sig som en del af løsningen på dette nationale problem. Det afføder en lidt larmende og i hvert fald lammende konflikt mellem de lokale seminarier og de nationale universiteter, mellem et undervisningsministerium og et videnskabsministerium. Denne konflikt er en afgørende forhindring for en saglig diskussion af, hvordan man bedst løser problemerne. At hævde, at seminarierne er meget bedre end universiteterne til det didaktiske og praksis, er ørkesløst. Tilsvarende frugtesløst er det at hævde, at universiteterne kan gøre alt meget bedre. Den tredje vej er så samarbejdsvejen. Belært af erfaringer må vi dog konstatere, at netop samarbejdet kan blive en hindring for at tænke en tidssvarende læreruddannelse. Hvis samarbejdspolitikken er styret af regional og lokal beskæftigelsespolitik, som igen får lov at styre uddannelsespolitikken - ja, så taler meget for, at uafhængige universiteter skal udbyde deres suveræne bud på en læreruddannelse. Samarbejde dur kun, hvis det er samarbejde om en tidssvarende læreruddannelse.

Nils-Georg Lundberg:

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg deler ikke den opfattelse, at lærernes uddannelse er for ringe. En dugfrisk undersøgelse siger, at næsten 100 procent af forældrene har tillid til lærerne og deres uddannelse. Så de er heller ikke enige.

Og så må jeg sige, at det er særdeles vanskeligt ud fra DPU's oplæg at se, hvorfor en læreruddannelse i universitetsregi skulle være bedre end den kendte læreruddannelse.

Og hvordan ved vi, at den ny læreruddannelse er for ringe, når den end ikke er startet? |

Rettelse:

"At lærernes uddannelse er for ringe er der med andre ord langt hen ad vejen også enighed om" stod der i Claus Holms oprindelige indlæg - denne sætning, som Nils-Georg Lundberg reagerer på i sin replik, blev uheldigvis skåret væk i redigeringen af indlægget. Redaktionen beklager fejlen.