God undervisning er en menneskeret

Den tyske forbundspræsident Horst Köhler konkluderede på EI's kongres, at »uddannelse er og bliver den bedste hjælp til selvhjælp«

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

God undervisning er en menneskeret. Men verdenssamfundet har ikke virkeliggjort denne ret, sagde den tyske forbundspræsident, Horst Köhler, i en meget personlig tale til EI's kongres.

»Jeg har selv erfaret, hvad god undervisning betyder: Som den næstyngste i en søskendeflok på otte i en flygtningefamilie var det ikke forudbestemt, at jeg kunne få lov til at studere, for slet ikke at tale om at jeg skulle komme til at beklæde statens højeste stilling«. Især én lærer stillede krav og hjalp Horst Köhler, fortalte han. »Jeg var heldig at træffe en sådan lærer«, fortalte forbundspræsidenten. »Men god undervisning skal ikke opnås gennem held. Det er en menneskeret«.

Desværre har verdenssamfundet endnu ikke virkeliggjort denne menneskeret, fortsatte han og remsede en række realiteter op:

- Næsten 80 millioner børn i skolealderen går ikke i skole.

- Alt for mange elever afbryder deres skolegang, før de behersker grundlæggende kompetencer som at regne, læse og skrive.

- Deraf følger, at næsten hver femte voksen i verden er analfabet.

»Det må ikke lade os i ro. Uddannelse er og bliver den bedste hjælp til selvhjælp«, konkluderede han.

Kongressen var blevet indledt af et stort kor med børn og voksne, som havde opført et rekviem for verdens fattigdom. Det havde været en bevægende oplevelse, sagde Horst Köhler, som nu forlod sit manuskript og citerede teksten, »Poverty Requiem«, som slutter med ordene: »Will you promise to share fair? I will always give a fare share«. Forbundspræsidenten talte på tysk, men slog nu over i engelsk:

»Poverty is unnecessary. We can change it. We can share. Fair. I am convinced, this is a message everybody of us can understand and should follow to make it happen«.

tt@dlf.org

Lærernes verdensorganisation

30 millioner lærere, pædagoger og skoleledere er med i verdensorganisationen »Education International - International de l'Education«, EI.

EI blev dannet i 1993, hvor to af de fire hidtidigt konkurrerende verdensorganisationer, der havde repræsenteret lærerfagforeninger, der var henholdsvis politisk uafhængige, socialdemokratisk, kommunistisk og katolsk orienterede, gik sammen. Inden da havde Danmarks Lærerforening spillet en meget aktiv rolle som en slags Kirsten Giftekniv mellem organisationerne, blandt andet ved at hovedstyrelsen meldte DLF ind i to af de konkurrerende organisationer, så DLF-delegerede kunne tale for sammenlægning i to fora. I januar 1993 holdt de to største organisationer så sammenlægningsmøder i Stockholm dør om dør. Og da de synkront havde besluttet at nedlægge sig selv, blev væggen mellem kongressalene foldet væk, hvorefter de delegerede sammen oprettede den nye partipolitisk uafhængige verdensorganisation, Education International, under sloganet »Teachers united, ready for change«. Og siden da er det gået stærkt. Den kommunistiske organisation led skrumpedøden. Året efter nedlagde den katolske organisation sig selv, og de nye, uafhængige lærerorganisationer i Øst- og Centraleuropa strømmede ind i EI.

En fagforening, som er afhængig af landets regering, kan ikke optages i EI. Derfor er den kinesiske lærerorganisation ikke med. EI står svagt i arabiske og muslimsk dominerede lande, men i april i år var 383 lærerfagforeninger med i alt 29.654.757 medlemmer i 169 lande med i EI. Fra Afghanistan til Zimbabwe, over for FN, OECD og EU - ja, alle steder og hen over gamle ideologiske mure kan Education International i dag tale lærernes sag.

I Danmark er pædagoger, skoleledere og lærere repræsenteret i Education International af BUPL, Danmarks Lærerforening, Dansk Magisterforening, Dansk Teknisk Lærerforening, Gymnasieskolernes Lærerforening og Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsundervisere.

EI's styrelse

Thulas Nxesi er formand for EI og er netop genvalgt for en ny fireårig periode. Nxesi kommer fra den sydafrikanske lærerorganisation, South African Democratic Teach­er's Union. Der er en vicepræsident for hver verdensdel, og styrelsen er sammensat, så alle fem verdensdele er sikret repræsentation. Dertil kommer ni såkaldt åbne sæder (Open seats).

Norden er repræsenteret i Educa-tion Internationals styrelse af Eva-Lis Preisz, der er formand for Lärarförbundet i Sverige, og Haldis Holst, der er formand for grundskolelærerne i Utdanningsforbundet i Norge.

DLF's forhenværende formand, Anni Herfort, var medlem af verdensorganisationens styrelse i ni år.