Debat

Folkeskolens mest brændende spørgsmål

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Flere lærere og seminarielærere har i år fået afslag fra deres respektive ledelser på et ønske om at måtte deltage i Det alternative Sorø-møde 2007 på Askov Højskole den 25.-26. august med blandt andet den begrundelse, at indholdet ikke er centralt i forhold til skolens eller seminariets kompetenceudviklingsprofil.

Som man kan læse nærmere om på www.omdas.dk, er hovedtemaerne på dette års alternative Sorø-møde: 1) Faglighed og kreativitet - oprustning til konkurrencestat eller frisættelse og myndiggørelse af folkeskolens elever og 2) Generobring af glæden ved at undervise - hvordan genrejse værdighed i en tid fuld af mistillid?

Vi synes, der er tale om nogle af folkeskolens mest brændende spørgsmål, som en kompetenceudviklingsprofil har vanskeligt ved at komme i tanker om at stille.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det personlige og faglige engagement, som folkeskole- og seminarielærere, der ønsker at ofre en friweekend på disse for skoleverdenen centrale temaer, udviser, bliver desværre ikke samlet op af de ledelser, der tror, at guldet ligger begravet i man­agement og manualisering af lærerjobbet. De giver ikke en reje for det personlige engagement og den kritiske dynamik, der ofte følger med.

Nu er dele af uddannelsessektoren begyndt at interessere sig for asiatiske ledelsesmodeller. Her bliver der helt bestemt ikke stillet kritiske og kreative spørgsmål, og der går efter alt at dømme nok en årrække, inden man finder ud af, hvad man hermed går glip af.

Indtil da tilbyder Det alternative Sorø-møde at bidrage til, at den gode ledelsesfilosofi og de åbne fællesskabsforestillinger i folkeskolen ikke dør i synden, men nytolkes og tilføres nyt liv, ny mening. Af hensyn til fremtiden har vi tilbudt et antal gratis wildcards til interesserede ansøgere under 35 år. Nogen må tage vare på guldreserverne.