Debat
0   168

Problemets kerne … måske

Har vi helt glemt at diskutere, hvad den danske folkeskole egentlig skal være, og hvor den skal hen? Bertel Haarder har et mål med skolen og er godt i gang med at føre det ud i livet. Det er godt at have mål. Måske er det lige præcis et mål, som DLF mangler? Hvilke elever skal der egentlig komme ud af skolesystemet?

Med den nye formålsparagraf er »tilegnelse af kundskaber og færdigheder« blevet til »gives kundskaber og færdigheder«, og eleverne skal først og fremmest forberedes til videre uddannelse. Hermed gives der en anden vinkel på, hvad eleverne skal opnå ved at gennemgå en grundskoleuddannelse, og udfaldet bliver måske en helt anden type mennesker end i forhold til den gamle paragraf. Hvor har debatten om denne problemstilling været henne?

Artiklen fortsætter under banneret

I forhold til den nye paragraf tilsidesættes Løgstrups ideal om »tilværelsesoplysning« og skabelsen af det hele menneske gennem et alsidigt skolesystem for at skabe det konkurrencedygtige menneske, som kan promovere dansk erhvervsliv udadtil. I den konkrete undervisning giver det et mere unuanceret fokus på »faget som fag« - ikke som en del af helheden. De alternative undervisningsmetoder tilsidesættes for at få plads til, »hvad eleverne skal kunne«. Grundtvig sagde vist engang noget med »Menneske først ...«.

Det skal siges til regeringens forsvar, at den ikke bevidst på nogen måde har nedtonet de sociale elementer i folkeskolen. Den forsøger bare at skille de sociale elementer fra de faglige. Og det er måske her, at problemet ligger.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ