Drop ud!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mænd vil ikke være lærere. Kun hver tredje af de studerende, der begynder på læreruddannelsen, er mænd. Til gengæld er de overrepræsenteret blandt dem, der dropper ud af studiet. Henrik Morgen forlod branchen et stykke inde i andetårspraktikken.

»Den platform for undervisning, den facon, man bruger i folkeskolen, har ikke ændret sig, siden jeg selv gik i den. Og det var ikke et koncept, jeg kunne se mig selv passe ind i. Til trods for at man ved, at børn hellere vil interagere og lege sig til viden, så underviser man stadig på en måde, hvor de forventes at sidde ned og lytte. Jeg havde svært ved at forestille mig selv komme ud og arbejde på den måde i de 30 år, man skal overleve som lærer«.

Var du ikke tilfreds med uddannelsen på seminariet?

»Der er for meget kvindepædagogik i uddannelsen. Der går tit kaffeklub i diskussionerne. Det tog halvanden sommer at komme igennem alting, og så holder det op med at være inter-essant. Jeg tror, at mænd er mere resultatorienterede. Måske hænger det også sammen med, at der faktisk også er en overvægt af kvindelige undervisere på seminariet. Derfor bliver læreruddannelsen let knyttet sammen med en kvindekultur«.

Var du bekymret ved udsigten til lav social status og løn?

»Egentlig ikke. Hvis der havde været bedre udsigter til at komme til at få et spændende arbejde, var lønnen mindre vigtig. Men hvis man forventer, at de nye lærere skal ud og lave et rutinearbejde, synes jeg, den er for ringe«.

tha@dlf.org

Powered by Labrador CMS