Vi kan jo prøve

Evaluering i specialundervisningen - god praksis

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Denne håndbog fra ministeriet er udgivet som opfølgning på de nye obligatoriske prøver, nationale test og elevplaner for elever med særlige behov.

Publikationen har to hovedafsnit. I første afsnit forklares de nye rammer for den specialpædagogiske bistand. Hvilke kriterier der er for at blive fritaget for at aflægge prøve på almindelig vis, samt hvilke retningslinjer der gælder for at aflægge prøver på særlige vilkår. Bestemmelser bliver gennemgået og forklaret i forhold til intentioner, ansvar og lovmæssige muligheder.

Andet afsnit indeholder ni artikler som eksempler på, hvordan der i praksis kan arbejdes med prøver og evalueringer, således at det bliver en integreret del af skoleforløbet også for elever med særlige behov. Der er inspiration til hele skoleforløbet i forhold til materialer, hjælpemidler og metoder. Men først og fremmest afspejler afsnittet stor kreativitet og professionalisme hos de lærere, der har bidraget til artiklerne.

For alle artiklerne gælder det, at lærerne fokuserer på, hvad eleverne har af resurser og styrkeområder, og hvordan handleplaner, evalueringer, test og prøver bedst kan afspejle dette, således at det ikke alene indgår i den daglige undervisningspraksis, men også peger fremad. Men eksemplerne viser også, at for at løse denne opgave kræves meget viden og opfindsomhed hos lærerne, når de skal finde de rette undervisningsmaterialer, arbejdsmetoder, dokumentations- og evalueringsredskaber for at imødekomme hvert barns særlige behov. En så stor opgave kan kun løses i undervisningskulturer, hvor viden og erfaring kontinuerligt deles. Derfor må der afsættes tid og resurser til samarbejde og vidensdeling, både for specialpædagogikkens egen skyld, og fordi området kan inspirere resten af skolen i udviklingen af nye dokumentations- og evalueringsformer.