Anmeldelse

Der er bare ikke rigtig nogen ...

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære kollega! Denne bog bør du ofre nogle minutter på, for den handler om alle de børn og unge, som vi så sjældent får øje på, fordi de bare er stille - og ikke er til besvær. Men hvis du ser ordentligt efter, så sidder der også nogle i netop dine klasser, som du har svært ved at nå ind til, hvis du ikke selv yder en aktiv indsats for at få fat på dem.

Fakta:

Titel: Der er bare ikke rigtig nogen ...

Pris: 199 kroner

Sider: 205 sider

Type: Bog

Forlag: Ventilen Danmark

Ensomhed er en subjektiv følelse og noget, som vi alle kender til. Det er dog de færreste, der ved, hvor stor ensomheden kan blive, og hvor stor afmagten kan være, når følelsen bliver til en tilstand. I så fald kan den enkelte ikke længere gøre noget selv. På det tidspunkt skal du, som lærer, gribe ind omgående. For ensomheden kan være livstruende.

Antologien, som jeg vil anbefale alle undervisere at læse, indeholder 14 forskellige indlæg, der på hver sin måde belyser ensomhedsproblematikken. Her kan du læse de unges egne historier, få over­blik over, hvor forskningen står på området - og ikke mindst få forskellige bud på, hvordan man som rådgiver, pædagog, lærer eller frivillig kan være med til at afhjælpe problemet. Mange af bog­ens indlæg er skrevet af professionelle, der har arbejdet indgående med unge og denne proble­matik i mange år, og de har virkelig lært, både hvordan man spotter ensomheden, og hvad du som lærer kan gøre ved problemet.

Det er vigtigt, at du giver eleverne et autentisk modspil. At du lærer den unge, at du sagtens kan være uenig - uden at dette betyder afvisning eller mangel på sympati. For det er netop modspillet, der er så vigtigt, hvis den ensomme unges negative forventninger og sort/­hvide synspunkter om sig selv eller om andre skal ændre sig. Mange unge har dårlige er­fa­ring­er med ikke at kunne leve op til egne eller andres forventninger eller har følt sig afvist, ikke forstået eller ikke respekteret og holdt af. Som professionel voksen skal vi lære at skabe tillid og fortrolighed mellem os og den unge, således at vi kan bidrage til, at den unge får bedre selvfølelse gennem vores anerkendelse, respekt og engagement.