Folkeskolens leder:

Med mennesker i centrum

Kvalitetsreform.

Publiceret Senest opdateret
Når trepartsaftalen taler om strammere styring og mere dokumentation, kan det opfattes som mistillid til de offentligt ansatte? »Ja«. Hvordan kan man imødegå det? »Det er et godt spørgsmål«. Torben Beck Jørgensen | Professor i statskundskab fra Københavns Universitet | i DR'S P1 den 19. juni

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På en god offentlig arbejdsplads er den enkelte medarbejder engageret, viser ansvarlighed og bliver anerkendt for sin faglige og personlige indsats. De psykiske og fysiske arbejdsvilkår er i orden, så de ansatte trives og ikke får forringet deres helbred.

Medarbejderne skal have gode muligheder for løbende at dygtiggøre sig. Og de skal have muligheder for og frihed til at anvende og udvikle deres kompetencer.

Indrømmet, de to foregående afsnit skulle have været rammet ind med citationstegn, for de er tyvstjålet fra regeringens udspil »Kvalitetsreform - med mennesker i centrum«. Men de kunne såmænd være formuleret af Socialdemokraterne, De Radikale eller Ny Alliance. Eller i Danmarks Lærerforening såmænd. Fordi de er generelle, pæne og snusfornuftige. Derfor dumper de også i banalitetstesten, som jo går ud på at vurdere, om nogen kunne finde på at mene det modsatte.

Sådan er regeringsudspillet i lange passager. Og sådan er den trepartsaftale, som regeringen fik lokket LO og Akademikernes Centralorganisation i kanen med i forrige weekend.

Men »velfærdssamfundets kernetropper« - som Anders Fogh Rasmussen har kaldt lærere, pædagoger, sygeplejersker og socialrådgivere - kom ikke med i aftalen. Fordi teksten ikke kun er pæn og rund. Regeringen ville ikke give kernetropperne et minimum af tid til »løbende at dygtiggøre sig«. De kunne ikke få garanti for så meget som én årlig uge til at »udvikle deres kompetencer«. Derfor dumpede trepartsaftalen i kernetroppernes kvalitetstest. Aftalen indeholder ikke mange ord, som vil kunne lette hverdags-presset, og dermed er det reelt heller ikke muligt at øge kvaliteten.

Og regeringens udspil til kvalitetsreform har de samme grundlæggende fejl. Der må meget gerne afbureaukratiseres. Men der skal samtidig dokumenteres og kontrolleres i ét væk. »Mennesker skal i centrum«, står der. I praksis betyder det, at medarbejderne kommer i centrum for at blive rusket, peget ud og kontrolleret. Tillid til de ansatte er en by i Sibirien.

Læseren kan selv gennemføre en realitetstest af trepartsaftale og regeringsudspil ud fra for eksempel følgende tre spørgsmål:

- Hvordan vil de hjælpe lærere til bedre kompetencer, når det gælder læseundervisning?

- Hvordan vil de hjælpe folkeskolelærere, lærere på ungdomsuddannelserne og socialrådgivere til at bryde elevers negative sociale arv?

- Hvordan vil de hjælpe offentligt ansatte til at bekæmpe arbejdsbetinget stress?

De pæne ord er der, men det konkrete indhold dumper.

-th

Powered by Labrador CMS