Anmeldelse

www.klimaundervisning.dk

CO2-kampagne og klimadatabase i ét hug - og det er ikke "gas"!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Miljø er igen blevet (politisk) moderne, og det kvitteres der for fra Miljøministeriets og Transport- og Energiministeriets side i form af en klimaundervisningsside, der samtidig fungerer som en kampagne med budskabet: "Et ton mindre" (www.1tonmindre.dk eller www.klimaundervisning.dk). Hjemmesiden samler eksisterende gratis eller næsten gratis undervisningsmateriale om klima i en database - et klimaundervisningsbibliotek på nettet. Desuden tilbydes der nyhedsbreve, konkurrencer, debatarrangementer og undervisningsmateriale til CO2-beregneren, som er kampagnens omdrejningspunkt. Alt sammen ganske gratis. Hjemmesidens målgruppe er udskolingen (7.-10. klasse) samt gymnasiet.

Fakta:

Titel: www.klimaundervisning.dk

Type: Internet

Forlag: 1 ton mindre / Miljøstyrelsen

Hjemmesiden rummer mange tilbud og informationer til elever samt inspiration til lærere. Selve kampagnedelen, som har fokus på CO2, fungerer fint som et supplement til undervisning om energi og klima eller som udgangspunkt for emneuger med forskellige fagkombinationer (også de kreative fag). Man skal nok gøre lidt mere ud af selve den faglige del af undervisningen i CO2-kredsløbet, da denne del kan tendere til at være for overfladisk. Der findes dog i linksamlingen (databasen) mere detaljerede materialer, så det kan anbefales, at undervisere på forhånd bruger noget tid på at gøre sig fortrolig med portalens muligheder. I disse tider kan man jo ikke have noget imod hjemmesider, og især ikke de gode af slagsen, der har til hensigt at yde en indsats i forhold til en forbedring af miljøet, og så ganske gratis endda. Overordnet er hjemmesiden et godt og ambitiøst tilbud til undervisere og elever, men inden de oprakte arme syrer helt til, føler anmelderen dog trang til at komme med en kritisk kommentar.

Hjemmesiden har, for anmelderen at se, to funktioner. Den fungerer som en kampagne, hvor hensigten er at introducere og fokusere på udviklingen af den bevidste og ansvarlige forbruger, der tager et medansvar for klimaudviklingen. Ud over kampagnedelen kan hjemmesiden også anvendes som en database, idet man har samlet al materiale af relevans for miljø- og klimaproblematikker. Dette kan godt skabe lidt forvirring, idet en kampagne har en hensigt om at påvirke modtageren, mens en database er en service, som burde være neutral. Formålet med henholdsvis kampagnen og databasen burde indledningsvis være tydeligt for brugeren. Kampagnedelen lever op til "den gyldne regel" for kampagner om at have et entydigt budskab. Kampagnens fokusering på det personlige ansvar er måske nok et lidt ensidigt budskab, som i undervisningssammenhænge (ikke mindst i udskolingen og på gymnasieniveau) bør følges op af flere indfaldsvinkler og syn på miljø- og energiproblematikkerne. Dette kan for eksempel tilgodeses i undervisningen ved, at man inddrager hjemmesidens link til de forskellige partiers miljø- og energiudspil. Nuancering og kritisk stillingtagen skal stadig være centralt i undervisningen, og det gælder såvel i de gode gamle bøger som i world wide web's forunderlige og tryllebindende univers.