Debat

Haarders verden – og virkeligheden

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsministeriets hjemmeside byder ofte på interessant læsning. Under Nyheder (http://www.uvm.dk/07/test2.htm?menuid=6410) bekendtgøres blandt andet følgende:

»Afgangsprøver og nationale test fungerer samlet set godt - trods indkøringsvanskeligheder«.

Bertel Haarder leverer med dette, som udgjorde en del af ministerens melding på et åbent samråd i Folketinget om afgangsprøver og test, et utroligt skønmaleri. Ministerens udlægning af forløbet må bero på svigtende virkelighedsopfattelse eller må betragtes som et bevidst forsøg på historieforvanskning.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det har ikke skortet på meldinger fra virkelighedens verden til Bertel Haarder. Om afgangsprøver og test, folkeskolens situation generelt, årelangt prøvekaos, lederes, læreres og elevers dårlige arbejdsvilkår som følge af ministerens ustandselige trang til forandring.

Ministerens svar på den strøm af saglige og velargumenterede henvendelser, der er tilflydt ham, har været en højst påfaldende tavshed, hvis årsag kun kan være, at den fremførte kritik har været berettiget. Skolestyrelsen har været sat på den utaknemmelige opgave at skulle bortforklare diverse fejlgreb - store som små. Derudover har det bagatelliserende lydt fra Bertel Haarder, at »jeg erkender, at den skolepolitiske dagsorden har været svær og tung. Al begyndelse er svær, men en gang skal være den første«.

DLF's hovedstyrelse formulerede i februar syv konstruktive og kritiske anbefalinger til ministeren. Hans svar på hver enkelt af disse anbefalinger må være inter­essant læsning?