Debat

Det rene uprofessionelle pjat

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er faktisk her i eksamenstiden blevet hævdet i dagspressen i fuld alvor, at faget geografi, for nu blot at nævne et af de siden 1975 misrøgtede fag, med indførelsen af afgangsprøve igen skulle være agtet og respekteret. Men det er slet ikke rigtigt. Et forøget timetal har selvfølgelig hjulpet på den faglige katastrofe, men den valgte prøveform har bestemt ikke afhjulpet noget som helst. Snarere tværtimod. At tro, at faget igen har fået status som respekteret, blot fordi elevernes geografiske viden nu skal prøves ved en prøveform, hvor der er 50 procents chance for at svare rigtigt på spørgsmål, eleven ikke har nogen viden om, er en tåbelighed af rang. Prøveformen skelner jo ikke mellem et på indlært viden baseret korrekt svar og et heldigt skud i tågen. Det er utroligt, at den i tiden så ombejlede lærerprofessionalisme kan holde til at skulle stå model til sådan noget makværk. En faglig genopretning kan først indtræffe, den dag der indføres mundtlige prøver med censorer i faget, hvor eleverne i relation til et tilfældigt udtrukket spørgsmål enkeltvis redegør for den viden, de har tilegnet sig gennem skolens undervisning. Som prøveform er den såkaldte multiple-choice det rene pjat og tidsspilde. En rigtig genopretning kræver også, at paratviden igen anerkendes som en absolut nødvendighed for ethvert seriøst studium. At nedgøre indlært paratviden, blot fordi man forestiller sig, at alle i dag i enhver situation har en computer ved hånden, som man før havde et leksikon, er en uddannelsesmæssig katastrofe.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler