Lærere og pædagoger i tæt samarbejde

På Tovshøjskolen i Århus havde lærere og pædagoger svært ved at arbejde sammen om heldagsskolen i begyndelsen. Men nu er de ved at have fundet melodien

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ude i skolegården står en gruppe elever og lærere og hopper op og ned i en rundkreds. Pludselig sætter de alle sammen i løb ud af gården og ned ad vejen. Nogle i fuld fart, andre i et mere adstadigt tempo. Klokken er 11.30, og heldagsskoleeleverne er i gang med »løbebåndet«, som er et fast indslag på skoleskemaet. Hver dag mellem 11.30 og 12 løber alle elever fra 0.-3. klasse rundt i området omkring Tovshøjskolen i Århus. Det har de gjort i et par måneder nu, og det giver gode resultater.

»Vores erfaringer fra de første måneder med heldagsskole viste, at det er vigtigt at lægge nogle faste elementer ind hver dag. Det er blandt andet det, vi har gjort med 'løbebåndet', og den faste struktur hen over dagen giver eleverne tryghed«, siger pædagogisk leder Kirsten Hjortshøj.

Samarbejdet skulle afklares

Dispensationen til at oprette heldagsskole kom først i foråret 2006, så ledelse og lærere havde nogle hektiske forårs- og sommermåneder, inden skolen startede igen. Det betød blandt andet, at lærere og pædagoger ikke havde tid nok til at afklare, hvordan deres indbyrdes rollefordeling skulle være. Og det kunne mærkes i efteråret.

»Vi havde to opdelte grupper, som talte sammen indbyrdes, men ikke med hinanden«, fortæller Kirsten Hjortshøj.

»Det var meget svært at samarbejde i starten, og det har krævet meget at få det til at fungere. Vi har skullet lære at bruge hinanden på de områder, vi hver især er bedst til. Men det er en gevinst at have pædagogerne med i undervisningen. Nu er det blevet 'vores' børn«, siger Helen Petersen, børnehaveklasseleder.

Både lærere og pædagoger har været på kursus i samarbejde og planlægning og har brugt meget tid på at diskutere deres forskellige syn på udvikling og læring indbyrdes i heldagsskolens årgangsteam.

Eftermiddagsmad giver oplagte børn

I gymnastiksalen er børnehaveklasserne i gang med dagens idrætsundervisning under kyndig vejledning af både lærere og pædagoger. De bliver delt ind i fire hold og skal løbe om kap med hinanden, mens de balancerer med en omvendt kegle med en bold oven på. De fleste har mere travlt med at se, hvor langt konkurrenterne er nået, end med at holde øje med deres egen bold, men alle gennemfører under opmuntrende tilråb fra deres kammerater.

Amar på seks år synes, at gymnastik er noget af det bedste, og han synes slet ikke, de lange skoledage er hårde. Nana på syv år bliver heller aldrig træt af at være i skole, for det hele er sjovt, især at løbe, siger hun.

Helen Petersen fortæller, at startfasen af heldagsskolen også har været en stor mundfuld for eleverne.

»I begyndelsen var eleverne meget trætte, de græd og var uoplagte. Men det går meget bedre nu«.

En af årsagerne til, at eleverne har fået mere energi, er indførelsen af en eftermiddagsmadordning med brød og frugt i heldagsskolen. Byrådet vedtog i januar at sætte en halv million kroner af til ordningen, som foreløbig kører frem til sommerferien på alle tre heldagsskoler i Århus.

»Eftermiddagsmaden er meget vigtig for børnene, for der er nogle, som ikke har madpakker med til frokost. De har især brug for et energitilskud om eftermiddagen«, siger Kirsten Hjortshøj.

Tovshøjskolen i Århus har 377 elever fordelt på 0.-10. klasse, heraf går 142 i heldagsskolen. Skolen ligger i Brabrand og får de fleste af sine elever fra de nærliggende boligområder, blandt andet Gellerupparken. Heldagsskolen vil i løbet af de næste to skoleår blive udvidet, først til mellemtrinnet og året efter til udskolingen. Tovshøjskolen har i normalklasserne 99 procent tosprogede elever.